nieuws

Opfriscursus solliciteren: tips voor je zoektocht

Persoonlijke ontwikkeling

Op zoek naar een ‘nieuwe uitdaging’? Je bent je huidige baan ontgroeid of wilt gewoon eens snuffelen in een andere sector. Hoe pak je dat aan als je laatste sollicitatie al even geleden is?

Opfriscursus solliciteren: tips voor je zoektocht

Is solliciteren alweer even geleden? Weten wat je zoekt is het begin van je zoektocht. De ideale match is een baan die past bij je persoonlijkheid, bij waar je goed in bent en waarvoor je betaald krijgt. Stel jezelf dus vragen: wat uit je huidige functie wil je absoluut weer terug hebben en waar had je altijd al een broertje dood aan? Wil je qua verantwoordelijkheden omhoog, of gaat het je puur om een andere werkgever of andere sector? Het kan lastig zijn antwoorden op deze vragen te vinden.

Het begin van je zoektocht

Toch zijn er voor de oriëntatiefase gelukkig wel een aantal tips te geven:

  • Praat met mensen uit je omgeving over je sterke punten en over hoe ze jouw loopbaan zien.
  • Je kunt ook de competentiescan doen om te zien hoe je scoort op competenties.
  • Als je je inschrijft bij bemiddelingsbureaus voor ondersteuners, krijg je een beter beeld van wat er op de markt wordt gevraagd en hoe jij daarop aansluit. Sommige bureaus laten je ook een assessment doen; maak gebruik van dergelijke opties om meer over jezelf te weten te komen.
  • Op de onafhankelijke website www.jobpersonality.com vind je een beroepskeuzetest, een persoonlijkheidstest en een beroepenzoeker.

LinkedIn inzetten

Zorg dat je een professioneel LinkedIn-profiel hebt, waarin belangrijke delen van je cv terug te vinden zijn. Gebruik een zakelijke foto (zonder huisdieren, kinderen of glas wijn) en houd je profiel up-to-date. Zorg dat je een professioneel mailadres hebt, dus niet: gezelliemetshelly1974@gmail.com.

Leestip: LinkedIn; tips om bij te blijven

Onderschat ook niet de kracht van de relevante groepen van managementondersteuners op LinkedIn en Facebook. Daar worden vacatures getipt en kun je jezelf promoten en aandacht vragen voor je zoektocht. Op LinkedIn is dat natuurlijk de groep van Management Support, maar bijvoorbeeld ook Directiesecretaresses Nederland, Nederlandse Vereniging voor Directie- en Managementondersteuners (NVD) en Secretaresse Group. Zoek op LinkedIn op het woord ‘secretaresse’ en dan de categorie ‘Group’ voor een compleet overzicht.

Heb je andere sociale netwerken waarop je actief bent (Twitter, Pinterest, Facebook, Instagram), zet die dan ook in bij het zoeken. Vermeld waarnaar je op zoek bent én in welke regio.

Een goed cv opstellen

Ga goed voorbereid van start. Een goed cv hebben is een must; het kan het verschil maken tussen een standaardafwijzing of een uitnodiging voor een gesprek.

Er is niet één beste manier om een cv te maken, maar er is wel een aantal vuistregels te noemen:

  • Laat je cv altijd lezen door minimaal één persoon voordat je het verstuurt. Is het foutloos, is het duidelijk, herkent die ander jou in het verhaal?
  • Stel je cv omgekeerd chronologisch op, dus met je recente ervaringen en opleidingen bovenaan.
  • Reken erop dat de ontvanger je cv gaat ‘scannen’, zorg dus voor een overzichtelijk document met tussenkopjes, alinea’s en korte lijstjes.
  • Het is geen regel dat het cv dat je naar drie potentiële werkgevers stuurt, identiek moet zijn, integendeel. Je mag best bepaalde onderdelen uitlichten of uitbreiden als je denkt dat dit relevant is voor de functie waarop je solliciteert.

Vooronderzoek doen

Voordat je een brief schrijft, bereid je je goed voor door je in te lezen over de organisatie. Daarvoor is een Google-zoektocht een goede start, maar ook de website van de organisatie zelf. Ga het bedrijf ook volgen op social media. Dit alles geeft je een beeld van wat de belangrijke ontwikkelingen en uitdagingen zijn voor de organisatie. Denk aan recente bezuinigingen, nieuwe producten, reorganisaties, benoemingen, grote nieuwe klanten, rechtszaken; overal kan informatie in zitten die je kunt gebruiken in je brief en gesprek – ook zoiets simpels als de correcte benaming voor de organisatie of afdeling waar je solliciteert. Een foutje daarin kan je duur komen te staan.

Je kunt ook bellen om vragen te stellen over de vacature. Bellers vallen sowieso meer op bij een organisatie; maak dus van tevoren een vragenlijstje, zodat je niet met je mond vol tanden staat aan de telefoon.

Een sollicitatiegesprek gaat vooral over het hebben van een klik. Daar ben je nooit zeker van, maar je hebt er wel invloed op. Verzamel zoveel mogelijk informatie over je gesprekspartner. Wie is het, wat vindt hij of zij belangrijk?

Probeer ook te achterhalen hoe men zich kleedt in deze organisatie en pas jezelf daarop aan. Beter iets te formeel, dan te losjes.

Auteur Karen Visser | NewBroom

Meer weten hoe je kunt groeien en het beste uit jezelf kunt halen? Bekijk dan onze actuele opleidingenagenda.

Reageer op dit artikel