nieuws

Soft skills: ‘Humor is mijn toegang tot het mannenbolwerk’

Persoonlijke ontwikkeling

“Ons bedrijf is echt een mannenbedrijf: van de 250 collega’s zijn er ongeveer 20 vrouw, allemaal op kantoor. Een van de belangrijkste eigenschappen die je dan moet hebben, is humor.”

Soft skills: ‘Humor is mijn toegang tot het mannenbolwerk’
Jolanda Bronsvoort | fotograaf Ronald Hissink

Naam: Jolanda Bronsvoort
Functie: directiesecretaresse De Groot Vroomshoop
Soft skills: vriendelijkheid, humor

“Als je struikelt over de eerste de beste opmerking over een mooie dame die voor een afspraak komt, kun je het vergeten. Niet op alle slakken zout leggen, snappen wanneer er een geintje met je wordt uitgehaald, dat heb je nodig om toegang te krijgen tot hun bolwerk. Een goede reactie, een kwinkslag en niet meteen #metoo roepen, behalve voor de lol dan. Overigens zijn de grappen altijd heel netjes hoor en nooit grensoverschrijdend.”

“Ik heb het zelden te druk om gewoon aardig te zijn”

En dat klinkt misschien ouderwets, maar hulpvaardig zijn, vriendelijk, geïnteresseerd, je inleven als je een vraag of verzoek krijgt: het is voor mij een kleine moeite en ik krijg er veel voor terug. Met stroop vang je meer vliegen dan met azijn. Ik heb genoeg te doen, maar heb het zelden te druk om gewoon aardig te zijn of een collega uit de brand te helpen. Ook als het niet in m’n taakomschrijving staat.

Zoals laatst met het organiseren van or-verkiezingen. Niemand van de or wist hoe dat werkte, ik had nog een draaiboekje liggen, dus heb het voor ze opgepakt. Mijn collega’s zijn me altijd dankbaar, dan doe je het toch graag? Dat betekent overigens niet dat ik over me heen laat lopen, maar ook voor mezelf opkomen doe ik met een positieve instelling.”

Organiseren van leuke extra’s

“Zo’n instelling levert je ontzettend veel credits en good will op. Dat komt goed van pas als je zelf eens iets nodig hebt, bijvoorbeeld bij een project als de implementatie van Office 365 waar ik nu aan meewerk. Of het grote project van vorig jaar. We bestonden negentig jaar en ik was intensief betrokken bij het organiseren van leuke extra’s voor medewerkers. Een van die projecten was het restylen van de kantines voor de open dag.

De directie had opgevangen dat een collega van kantoor en ik de kantines niet gezellig vonden, vroeg ons bij de vergadering over de restyling aan te schuiven en vertrouwde ons al snel die klus toe zonder zich er verder al te veel mee te bemoeien.

Als ik vroeg of onze inkoper even iets wilde uitzoeken of regelen, was dat steeds zo gepiept. Korte klappen, heel fijn. We gingen van een klassieke, kale, kille, bepaald niet uitnodigende kantine naar een sfeervol, kleurrijk visitekaartje waar je graag met je collega’s en klanten gaat zitten.

Het kon die mannen vooraf misschien niet zo veel schelen dat het gezellig zou zijn, maar ze vinden het allemaal erg mooi geworden. Wij zijn blij en trots dat we de kans hebben gekregen en gegrepen om te laten zien wat we in ons hoofd hadden.”

 

Opleidingenagenda

Ook aan de slag met je ontwikkeling? Check de opleidingenagenda om te zien welke trainingen er binnenkort zijn!

Reageer op dit artikel