nieuws

Soft skills: ‘Ik zie snel hoe het zit en schets helder wat anders moet’

Persoonlijke ontwikkeling

“Duidelijkheid is een van mijn grootste krachten. Ik heb jarenlang bij PriceWaterhouseCoopers gewerkt als officemanager. Als er bijeenkomsten moesten worden georganiseerd, regelde ik alles: de plek, de voorzieningen en ik onderhandelde daar ook zelf over.”

Soft skills: ‘Ik zie snel hoe het zit en schets helder wat anders moet’
Ineke Swart

Naam: Ineke Swart
Functie: virtueel officemanager (zzp), Inique4U
Soft skills: duidelijkheid, doelgerichtheid

“Ik zie snel hoe dingen in elkaar steken en schets dan helder wat ik zie: dat is het, dit moeten we volgens mij doen, dat kost het. Heel doelgericht. Dus al gauw wisten ze: als we haar vragen iets op te lossen, kunnen we het loslaten, dan komt het goed. Dat klinkt heel vreemd om dat over jezelf te zeggen, getsie, maar het is wel zo. Ik groeide niet voor niets door tot hoofdsecretaresse.”

Soft skills: behulpzaam en gericht op verbetering

“Als zzp’er werk ik voornamelijk voor kleine ondernemers, mensen die goed zijn in hun vak maar niet zo goed in de randzaken van het ondernemen. Dan krijg ik plastic tasjes met hun administratie-ellende mee om orde in de chaos te scheppen. In eerste instantie breng ik handjes, ben ik vooral behulpzaam, maar terwijl ik dat doe, kijk ik wat beter en anders kan.”

Ondersteuner en adviseur

“Ik richt de administratie in, organiseer processen, breng structuur aan en ga op zoek naar tools die goed bij zo’n ondernemer passen, zodat hij z’n verantwoordelijkheid kan nemen. Ik kom dus eigenlijk altijd binnen als ondersteuner, maar word snel genoeg gezien als de adviseur die in me zit.”

‘Kom op, dit moet anders’

“Heel belangrijk vind ik dat ik geen standaard op mijn klanten plak. Ik kijk naar de doelen van het bedrijf en ook naar de persoon erachter, anders werkt het niet. Er zijn tal van prachtige tools en pakketten om dingen makkelijker en sneller te maken. Ik ken er vele en hou m’n vakkennis up-to-date met cursussen en workshops.

En zij, ze pikken mijn botte ‘kom op, dit moet anders’. Omdat ik altijd heel persoonlijk werk, vanuit enthousiasme en met begrip voor wie iemand is en wat iemand wil. Ze doen graag wat ik zeg omdat wat ik adviseer bij ze past, en ze zien dat het werkt. En zo niet, dan merk ik dat ook snel genoeg en schakelen we naar een betere oplossing.”

Eer van het werk

“De meeste eer van m’n werk heb ik als mijn klanten zien hoe de processen werken en er lol in krijgen alles op orde te houden. Weten hoe je cijfers eruitzien, hoe je ervoor staat, er doorheen kunnen kijken om waar nodig bij te kunnen sturen, dat geeft rust. Het vreet energie als je voelt dat de Belastingdienst in je nek hijgt en je niet door de stapels heen kunt kijken. Als die weg zijn en je bovendien weet hoe je kunt voorkomen dat het weer gebeurt, krijg je mailtjes als: te gek dat het is gelukt, ik kan je wel zoenen!”

Best practices: praktijkverhalen van managementsupporters

Lees de andere praktijkverhalen van collega’s over hun soft skills en hoe zij daarmee het verschil maken!

Jolanda Bronsvoort: humor. ‘Humor is mijn toegang tot het mannenbolwerk’
Chanou Butzelaar: empathie en strategisch inzicht. ‘Ik kijk objectief vanuit de positie van de ondernemer’

Opleidingenagenda

Ook aan de slag met je ontwikkeling? Check de opleidingenagenda om te zien welke trainingen er binnenkort zijn!

Reageer op dit artikel