vraag & antwoord

Hoe voorkom je post-vakantieblues?

Persoonlijke ontwikkeling

Aan alle mooie liedjes komt een eind, ook aan de vakantie. Je wilt het liefst nog lang profijt hebben van de opgedane energie, maar meestal loopt het anders: de eerste dagen op het werk word je overvallen door een vloedgolf aan e-mails, to do’s, verplichtingen, vergaderingen… Voor je het weet, zit je weer volop in het spitsuur. Het vakantiegevoel verlengen? Dat kan met deze tips. 

Hoe voorkom je post-vakantieblues?

Tip 1 – Zorg voor een zachte landing

De eerste dagen heb je heel wat te doen: e-mails en post doornemen, bijpraten met je collega’s, plannen. Gelukkig heb je dit moment voor je vakantie al voorbereid, heb je de eerste dag een lege agenda en staat je afwezigheidsassistent nog aan. Gun je lichaam en geest minstens een dag om in je dagelijkse routine te komen. Geniet van het feit dat je gefocust en zonder al te veel stoorzenders aan je eerste werkdagen kunt beginnen. En waak erover dat je alle goede voornemens die je tijdens je vakantie hebt gemaakt niet meteen aan de kant schuift.

Tip 2 – Bepaal je prioriteiten

Op je eerste werkdag lijkt alles even druk. De kunst bestaat erin om het gevoel van urgentie geen kans te geven. Neem de tijd om overzicht te krijgen en bepaal dan wat je eerst gaat aanpakken. Je kunt nu eenmaal niet alles tegelijk doen, ook niet met een uitgeruste geest.

Tip 3 – Maak een praatje

Schiet niet meteen in de drukdrukdruk-modus waarbij je alles en iedereen straal voorbijloopt. Bijpraten met collega’s, medewerkers en je baas is belangrijk. Na het uitwisselen van de vakantieverhalen kun je ook even informeren naar de gebeurtenissen op kantoor. Zo ben je op korte tijd weer bij.

Tip 4 – Stel niet uit wat je meteen kunt doen

De eerste dag na je vakantie reserveer je om je e-mails te lezen, je post door te nemen en telefoontjes te plegen. Best moeilijk om je tot deze acties te beperken, nietwaar? Een gulden regel waarmee je die eerste dag(en) op het werk heel wat tijd kunt winnen: stel niet uit wat je meteen kunt afhandelen. Mails en post die wat meer tijd vragen, plan je in je agenda.

Tip 5 – Stel een werkplanning op

Neem je to do-lijst en je prioriteitenlijst (die je voor je vakantie hebt opgesteld) door en leg vast wat je wanneer gaat doen. Breng je inzichten en ideeën van je vakantie samen met het werk dat er nog lag. Kom niet in de verleiding om meteen grote zaken aan te pakken of overuren te maken. Plan goed, dat geeft grip op je tijd. De dag(en) erop kun je opgeruimd, goed georganiseerd en met opgeladen batterijen aan de slag.

Tip 6 – Geef je agenda ademruimte

De verleiding is groot om na je vakantie meteen alles te willen inhalen. Plan echter niet je hele agenda onmiddellijk vol. Het is immers niet de bedoeling dat je binnen de kortste keren weer van taak naar taak holt en dat je boordevol stress zit.

Tip 7 – Houd het vakantiegevoel vast

Zet een souvenir op je bureau, ga lunchen bij de pizzeria of de Spaanse tapasbar om de hoek, of neem van thuis een heerlijk Grieks slaatje mee.

Tip 8 – Plan meteen een nieuwe vakantie

Leuk toch, dat vooruitzicht op een nieuwe vakantie? Je hoeft er niet per se weer vakantiedagen voor op te nemen of veel geld aan te besteden, wees creatief. Een weekendje weg kan ook. Leg deze ‘grote kei’ alvast in je agenda, dan ben je tenminste zeker dat je deze ‘treat’ niet zult moeten missen. Zo heb je meteen iets om naar uit te kijken en zal stress geen kans krijgen!

Over de auteur

Sara Van Wesenbeeck is life & business coach, business- en arbeidsmediator, professional organizer, spreker en auteur van onder meer ‘Het handboek voor de spitsuurvrouw’. Op haar website www.plusorganizing.be en op haar blog www.saraslifesavers.be vind je meer slimme tips voor persoonlijke effectiviteit, een gezonde work life balans en slim tijdbeheer.

Reageer op dit artikel