vraag & antwoord

Young professional Claudia Roeland: spil tussen de woonvoorzieningen en haar manager

Persoonlijke ontwikkeling

Ze zijn jong, ambitieus en hebben een heel eigen kijk op het secretaressevak, hun taken en de vaktrends: de young professionals. Waar zien ze zichzelf over vijf jaar? Waar verbazen ze zich over? Wat is hun ambitie? Dit keer: young professional Claudia Roeland.

Young professional Claudia Roeland: spil tussen de woonvoorzieningen en haar manager

Young professional Claudia Roeland is de spil tussen de woonvoorzieningen en haar manager: “Ik heb bewust voor de zorgsector gekozen vanwege de sfeer”.

Leeftijd: 27
Opleiding: mbo secretaresse
Functie & bedrijf: secretaresse bij Idris, onderdeel van Amarant Groep, 32 uur

Mijn werk bestaat (vooral) uit

“Agendabeheer van een manager en vier behandelaren. Mijn manager is verantwoordelijk voor de woonvoorzieningen van onze cliënten. Het gaat dus om het plannen en verzetten van afspraken over contracten, teambesprekingen, cliëntbesprekingen en trainingen. Daarnaast ben ik de spil tussen de woonvoorzieningen en mijn manager. Het werk is druk en afwisselend, maar dat vind ik juist leuk. Ik word betrokken bij allerlei projecten. Wat me aanspreekt is dat ik mag meedenken en mijn mening geven. Ik heb bewust voor de zorgsector gekozen vanwege de sfeer. Het draait hier echt om mensen en er werken mensen-mensen. Dat trekt mij veel meer dan een commerciële organisatie.”

Competenties

“Betrouwbaarheid, flexibiliteit en enthousiasme. Ook pak ik zaken goed op, pak door als iets moeilijk wordt; ik sta mijn mannetje.”

Verbeterpunten

“Als ik kijk naar mijn eigen brieven denk ik weleens: dat mag wel wat zakelijker. Ik heb moeite om spreektaal om te zetten in schrijftaal. Daar wil ik aan werken. Soms ben ik nog terughoudend als er naar mijn visie wordt gevraagd, zeker bij mensen die ik nog niet zo goed ken, dan durf ik niet stellig te zijn. Daarin wil ik zekerder worden.”

Als eerste op de hoogte zijn van vaktrends, praktische tips en verdieping? Bekijk dan het voordeelabonnement van Management Support Management Support Magazine mei 2018

Over vijf jaar

“Ik heb eigenlijk pas een half jaar de functie waar ik al vijf jaar naar op zoek was. Wat ik over vijf jaar wil, weet ik nog niet precies, maar ik sta open voor alle mogelijkheden en kansen die voorbij komen. Ik blijf graag in beweging en als er dingen op mijn pad komen, denk ik daar over na.”

Vaktrend

“De digitalisering en de snelheid waarmee alles gaat. Toen ik zeven jaar geleden stagiaire was, had je op kantoor allemaal kasten. Alles werd opgeslagen op papier. Mijn oudere collega’s zeiden toen nog weleens tegen mij: ‘Print het nou uit, anders raak je het kwijt’, maar ik was vanuit mijn opleiding al gewend om dingen in mijn mail of online op te zoeken.”

Ik verbaas me over

“Hoe snel iedereen op de hoogte is van actualiteiten door het gebruik van alle digitale hulpmiddelen die er tegenwoordig zijn. Pas had ik een belangrijke vraag op de mail gezet en had ik binnen no time antwoord, terwijl die collega in vergadering zat. Iedereen gaat tegenwoordig ook met zijn stukken op zijn iPad naar een vergadering toe. Binnen onze organisatie werken we ook met OurMeeting om papierloos te vergaderen.”

Mijn grootste succes

“We zijn bezig om de diensten van onze medewerkers op een andere manier in te richten. We vragen de mensen: Zien jullie het zitten? Wat houdt het werk in? Daar houden we ook informatiebijeenkomsten over. Het stagneert nu een beetje; mensen zijn geschrokken van de werkzaamheden die ’s nachts gedaan moeten worden. Pas was er een bijeenkomst, maar mijn manager was ziek. Toen ben ik gegaan, omdat ik er al helemaal in zat. Later kreeg ik een compliment van een collega hierover, omdat ik met concrete voorstellen kom. Mijn ideeën worden erg gewaardeerd.

Ook heb ik me beziggehouden met een inspiratiesessie die we voor medewerkers organiseren om ze snel te kunnen laten zien waar onze organisatie voor staat en waar we mee bezig zijn. Wat willen we bereiken en hoe gaan we dat doen? Het aantal aanmeldingen viel tegen, omdat mensen erg druk zijn met hun dagelijkse werk met cliënten. Mijn leidinggevende was te druk om het op te lossen en vroeg mij om dit op te pakken, zodat er een goede afvaardiging van onze divisie vertegenwoordigd zou zijn. Dat heb ik gedaan en het is me gelukt om het aantal plaatsen dat voor ons beschikbaar was volledig te vullen. Hierbij heb ik nauw contact gehad met de persoon die belast was met de organisatie van deze inspiratiesessie voor de hele organisatie.”

Blooper

“In mijn derde werkweek moest ik mijn manager uit een overleg halen vanwege iets waarbij spoed geboden was. Ik was er heilig van overtuigd dat dat overleg nog bezig was, dus zonder aan de deur te luisteren liep ik het overleg binnen. Maar het bleek nog niet begonnen te zijn. De vorige afspraak, een meer persoonlijk gesprek met een collega, was uitgelopen en daar zat mijn manager nog in. Het was natuurlijk niet gepast om zo plompverloren bij zo’n gesprek binnen te lopen. En die medewerker had ook iets van: ‘Zo, is dat nou je nieuwe secretaresse. Wat doet ze precies?’ Dat was zó ongemakkelijk. Voor mijn gevoel wist iedereen meteen wie ik was. Het pakte goed uit, maar voor mij voelde het als een blooper.”

Als ik op de stoel van mijn manager zou zitten, dan…

“Ik heb geen idee hoe dat zou zijn. Ik ben vooral benieuwd naar wat mensen allemaal zouden vragen, want het lijkt me lastig om op een positie te zitten waarin iedereen iets van je wil en de belangen soms tegenstrijdig kunnen zijn.”

Sociale media

“Het is misschien gek voor iemand van mijn generatie, maar zakelijk doe ik daar te weinig mee, vind ik. Toen ik op zoek was naar een nieuwe baan, heb ik LinkedIn wel gebruikt voor het zoeken naar vacatures.”

Tip (vak)boek

“Ik lees eerlijk gezegd vooral de vakbladen, die zijn wat beknopter, je kunt er gericht tips uit halen.”

Meer portretten bekijken

Lees bijvoorbeeld over Young professional Dana Venema

Ook in deze rubriek? Meld je aan bij hoofdredacteur Vera Bot via verabot@vakmedianet.nl.

Reageer op dit artikel