Relatiemanagement omvat vele facetten; als ambassadeur van jouw organisatie steek je ongetwijfeld energie en tijd in het bedienen van relaties en klanten, zowel intern als extern. Telefonisch, per mail of
face-to-face, met jouw extra aandacht bind je bestaande klanten aan je organisatie. Groot voordeel: enthousiaste en tevreden relaties, die mogelijk weer nieuwe aantrekken. Jij bent de verbindende schakel. Wat komt er allemaal bij kijken?
Het begint al bij de ontvangst van bezoekers. In deze
5 stappen voor een goede ontvangstzorg je dat de
verwachtingen van bezoekersworden ingelost. Verwachtingen van klanten kunnen ook te hoog gespannen zijn, en er zijn grenzen aan je dienstverlenende instelling. Wat doe je als je geen 'ja' maar 'nee' moet zeggen? In 9 stappen kun je
klantgericht en professioneel nee zeggenen ervoor zorgen dat de klant weliswaar niet krijgt waar hij om vraagt, maar tóch tevreden is.
Goed relatiemanagement is gericht investeren in klantrelaties die waardevol zijn voor je organisatie met activiteiten of geschenken waar de klant gelukkig van wordt. Dat kan van alles zijn, een verjaardagskaartje, of tickets voor een voetbalwedstrijd, maar misschien wil de klant liever met zijn zoon naar een tenniswedstrijd. Serieus interesse tonen in de klant is hierbij dus van wezenlijk belang. Met deze
6 tips voor goed relatiemanagementkom je goed beslagen ten ijs en kun je de juiste keuze maken.
Hoe zorg je ervoor dat iemand zich een gewaardeerde relatie voelt? Een manier om de onderlinge band tussen je organisatie en relaties te versterken is het organiseren van een relatie-evenement. Met zo'n evenement kun je relaties informeren en binden aan je organisatie. Als secretaresse speel je hierbij een grote rol. Door beleid te maken en oog voor detail te hebben maak je het verschil in
business hospitality. En als verbinder
pur sangbreng je je gasten gemakkelijk
met elkaar in gesprekop een evenement.
Ook je online vindbaarheid kun je gebruiken in relatiemanagement. Je
LinkedInprofielbijvoorbeeld is van wezenlijk belang, zodat men jou kan vinden. Je kunt zelfs
met LinkedIn zakelijke afspraken voorbereidenvoor jezelf of je manager.
Voor sommige mensen kan netwerken spannend zijn, en er heersen nogal wat misverstanden over het opbouwen van een zakelijk netwerk en het onderhouden van relaties. Deze
10 fabels rond netwerkenmaken daar een eind aan. Zorg er ook voor dat je
visitekaartjesop zak hebt. Die zijn echt niet alleen voor je manager bedoeld. Ze zijn handig bij het uitbreiden van je
eigennetwerk. Zorg dus dat je een stapeltje op zak hebt en wissel ze uit zodat je makkelijk contact kunt opnemen na een evenement of bijeenkomst.
Je hebt voortdurend contact met interne en externe relaties, via telefoon en e-mail. Voor goede, zakelijke gesprekken bestaat nog steeds een
telefoonetiquette. En met deze
6 stappen voor klantgericht telefonerenhandel je elk zakelijk gesprek makkelijk en professioneel af.
Een mailtje is zó geschreven en nog sneller verstuurd, soms te snel. Houd daarom deze
8 aandachtspunten voor het opstellen van mailin gedachten om fouten te voorkomen. Er bestaan ook
e-mailprotocollenwaarin je vastlegt hoe jullie afdeling of organisatie met e-mails omgaat. Loopt het (interne) mailverkeer helemaal de spuigaten uit, dan is het tijd voor e-mailbeleid, bijvoorbeeld deze
10 regels om de negatieve e-mailspiraal om te draaien.
Wellicht houd je ook de corporate website bij, of verstuur je digitale nieuwsbrieven. Belangrijk daarbij is dat je
klantgerichte webtekstenschrijft, in plaats van te veel vanuit het bedrijf. Wil je een bulkmail verzenden naar een groep klanten of relaties, dan heb je te maken met privacyregels. In 10 stappen kun je zo'n
e-mailingverzenden.
De inkoop van relatiegeschenken kan onderdeel zijn van je takenpakket. Maar hoe maak je de
keuze voor een geschenk?