Relatiemanagement

Relatiemanagement omvat vele facetten; als ambassadeur van jouw organisatie steek je ongetwijfeld energie en tijd in het bedienen van relaties en klanten, zowel intern als extern. Telefonisch, per mail of face-to-face, met jouw extra aandacht bind je bestaande klanten aan je organisatie. Groot voordeel: enthousiaste en tevreden relaties, die mogelijk weer nieuwe aantrekken. Jij bent de verbindende schakel.

Wat komt er allemaal bij kijken?

Ontvangst

Het begint al bij de ontvangst van bezoekers. In deze 5 stappen voor een goede ontvangst zorg je dat de verwachtingen van bezoekers worden ingelost.
Verwachtingen van klanten kunnen ook te hoog gespannen zijn, en er zijn grenzen aan je dienstverlenende instelling. Wat doe je als je geen ‘ja’ maar ‘nee’ moet zeggen? In 9 stappen kun je klantgericht en professioneel nee zeggen en ervoor zorgen dat de klant weliswaar niet krijgt waar hij om vraagt, maar tóch tevreden is.

Klantrelaties

Goed relatiemanagement is gericht investeren in klantrelaties die waardevol zijn voor je organisatie met activiteiten of geschenken waar de klant gelukkig van wordt. Dat kan van alles zijn, een verjaardagskaartje, of tickets voor een voetbalwedstrijd, maar misschien wil de klant liever met zijn zoon naar een tenniswedstrijd. Serieus interesse tonen in de klant is hierbij dus van wezenlijk belang. Met deze 6 tips voor goed relatiemanagement kom je goed beslagen ten ijs en kun je de juiste keuze maken.

Business hospitality

Hoe zorg je ervoor dat iemand zich een gewaardeerde relatie voelt? Een manier om de onderlinge band tussen je organisatie en relaties te versterken is het organiseren van een relatie-evenement. Met zo’n evenement kun je relaties informeren en binden aan je organisatie. Als secretaresse speel je hierbij een grote rol. Door beleid te maken en oog voor detail te hebben maak je het verschil in business hospitality. En als verbinder pur sang breng je je gasten gemakkelijk met elkaar in gesprek op een evenement.

Online

Ook je online vindbaarheid kun je gebruiken in relatiemanagement. Je LinkedInprofiel bijvoorbeeld is van wezenlijk belang, zodat men jou kan vinden. Je kunt zelfs met LinkedIn zakelijke afspraken voorbereiden voor jezelf of je manager.

Netwerken

Voor sommige mensen kan netwerken spannend zijn, en er heersen nogal wat misverstanden over het opbouwen van een zakelijk netwerk en het onderhouden van relaties. Deze 10 fabels rond netwerken maken daar een eind aan. Zorg er ook voor dat je visitekaartjes op zak hebt. Die zijn echt niet alleen voor je manager bedoeld. Ze zijn handig bij het uitbreiden van je eigen netwerk. Zorg dus dat je een stapeltje op zak hebt en wissel ze uit zodat je makkelijk contact kunt opnemen na een evenement of bijeenkomst.

Telefonisch contact

Je hebt voortdurend contact met interne en externe relaties, via telefoon en e-mail. Voor goede, zakelijke gesprekken bestaat nog steeds een telefoonetiquette. En met deze 6 stappen voor klantgericht telefoneren handel je elk zakelijk gesprek makkelijk en professioneel af.

E-mailcontact

Een mailtje is zó geschreven en nog sneller verstuurd, soms te snel. Houd daarom deze 8 aandachtspunten voor het opstellen van mail in gedachten om fouten te voorkomen.
Er bestaan ook e-mailprotocollen waarin je vastlegt hoe jullie afdeling of organisatie met e-mails omgaat. Loopt het (interne) mailverkeer helemaal de spuigaten uit, dan is het tijd voor e-mailbeleid, bijvoorbeeld deze 10 regels om de negatieve e-mailspiraal om te draaien.

Klantgericht schrijven

Wellicht houd je ook de corporate website bij, of verstuur je digitale nieuwsbrieven.
Belangrijk daarbij is dat je klantgerichte webteksten schrijft, in plaats van te veel vanuit het bedrijf.
Wil je een bulkmail verzenden naar een groep klanten of relaties, dan heb je te maken met privacyregels. In 10 stappen kun je zo’n e-mailing verzenden.

Relatiegeschenken

De inkoop van relatiegeschenken kan onderdeel zijn van je takenpakket. Maar hoe maak je de keuze voor een geschenk?