artikel

10 tips om als officemanager je P&O-rol te vervullen

Samenwerken

Wat wordt er als officemanager van je verwacht op P&O-gebied? En hoe zorg je ervoor dat je niet teveel tijd kwijt bent aan personeelszaken? Trainer Karen Visser geeft tien tips. Ken je grenzen. Overleg binnen je organisatie welke taken en deeltaken tot jouw pakket behoren. Ben je vooral aanspreekpunt voor medewerkers, doe je ook de […]

Wat wordt er als officemanager van je verwacht op P&O-gebied? En hoe zorg je ervoor dat je niet teveel tijd kwijt bent aan personeelszaken? Trainer Karen Visser geeft tien tips.

  1. Ken je grenzen. Overleg binnen je organisatie welke taken en deeltaken tot jouw pakket behoren. Ben je vooral aanspreekpunt voor medewerkers, doe je ook de werving of alleen de administratie?
  2. Maak duidelijk waarvoor jij bent. Medewerkers horen te weten waarvoor ze bij jou terecht kunnen. Vertel dus steeds helder (en herhaal) wat medewerkers van jou kunnen verwachten op P&O-gebied.
  3. Verdiep je in het vakgebied. Abonneer je bijvoorbeeld op relevante nieuwsbrieven, word lid van groepen op LinkedIn of ga een training volgen op P&O-gebied. Ook als het niet je hoofdtaak is, is het belangrijk genoeg om je te verdiepen!
  4. Automatiseer en standaardiseer zoveel mogelijk. Je wilt niet elke keer opnieuw nadenken over een arbeidsovereenkomst. Investeer wat tijd om het de eerste keer goed te doen én goed op te slaan.
  5. Besteed uit wat je zelf niet kunt. In je eentje kun je niet alles weten; sommige dingen moet je door een deskundige laten doen. Fouten in een pensioenregeling zijn geen kattenpis!
  6. Voed de medewerkers op qua processen. Hoe meld je je ziek, hoe meld je je beter? Het is fijn als medewerkers dat vanaf dag 1 in dienst allemaal weten en ook hoe de administratie daarvan verloopt.
  7. Zet (nog meer) in op je integriteit. Iemand met P&O-taken ziet ook gevoelige zaken als salarisstroken en beoordelingen. Al kun je je niet vinden in besluiten of ontwikkelingen, houd het voor je en blijf discreet.
  8. Richt je administratie optimaal in en houd het apart. De kantoorartikelen en personeelsdossiers horen niet in dezelfde kast thuis. Scheid deze werkzaamheden dus ook fysiek van elkaar.
  9. Onderhoud je contacten met externe instanties. UWV, uitzendbureaus, arbodiensten; je hebt ze nodig en het is daarom prettig als je je weg daar weet te vinden.
  10. Registreer de tijd die je kwijt bent. Zeker in groeiende organisaties komt er een omslagmoment: dan is er een échte P&O’er nodig die maar één pet op heeft – en misschien wel fulltime werkt. Zorg dat je dat moment van tevoren ziet aankomen.

Je P&O-rol

Meer weten over het optimaal invullen van je P&O-rol? Schrijf je dan in voor de workshop HR-taken voor de toekomst op de Management Support Workshopdagen. Deze workshop geeft je tips hoe je concrete stappenplannen kunt opzetten die zowel werkbaar zijn voor het management als voor de medewerkers in je organisatie.

Reageer op dit artikel