checklist

Geluk op de werkvloer: 4 tips

Samenwerken

Complimenten zorgen ervoor dat je je goed voelt. Vier tips voor meer geluk op de werkvloer.

Geluk op de werkvloer: 4 tips

In het flourishing-denken wordt geluk op de werkvloer geassocieerd met onder meer positieve emoties, betrokkenheid (‘flow’), persoonlijke relaties, betekenisvol leven en ervaringen van (gezamenlijke) successen. Omdat dit soort zaken per individu verschillen, is er volgens deskundigen niet een one size fits all-strategie om geluk op de werkvloer te vergroten.

Toch zijn er vier tips van experts die altijd werken:

1: Maak het expliciet: spreek je waardering uit

Werknemers durven het uitblijven van complimenten vaak niet aan de orde te stellen. Het overgrote deel van de medewerkers gaat hierover het gesprek niet aan, wacht af en spreekt ook zelf geen waardering meer uit. “In de Nederlandse bedrijfscultuur is het niet zo gebruikelijk om waardering te uiten. Het is eerder zo dat als je niets hoort, je ervan uit kunt gaan dat het goed gaat”, zegt Otteline Asselbergs van Young People Coaching. “Of de cultuur is zo dat waardering weinig expliciet wordt
uitgesproken: positieve feedback komt bijvoorbeeld alleen terecht in de formulieren bij beoordelingsgesprekken.”

De les voor de werkpraktijk: wil je zeker zijn dat je waardering overkomt, spreek je dan uit. (Sowieso word je blijer van complimenten dan van salarisverhoging…)

2: Geef het goede voorbeeld

Volgens Rens ter Weijde zijn er talloze mogelijkheden om een cultuur van complimenteren te ontwikkelen als teamleiders, managers en directieleden een voorbeeldrol innemen. In zijn boek Building Positive Organisations beschrijft hij ook tientallen technieken waarmee je in de dagelijkse praktijk flourishing naar een hoger plan kunt tillen. Een van de adviezen: wees vriendelijker dan noodzakelijk. “Maak eens iemands dag! En leg in evaluatie- en beoordelingsgesprekken de nadruk op wat er goed
werkt in plaats van wat er misgaat. Start met een inventarisatie van de sterkste punten en verken van daaruit wat er in de toekomst allemaal nog meer gerealiseerd kan worden.”

3: Los gedoe op

Frank Schurink, auteur van het boek Gedoemanagement, adviseert om niet alleen te focussen op complimenten. “Het uiten van waardering is idealiter onderdeel van een goed functionerende organisatie. Maar als onder het ‘vernis’ allerlei gedoe schuilgaat dat niet gemanaged wordt, kan een compliment averechts werken; het gaat dan aanvoelen als manipulatie”, zegt Schurink. Hij omschrijft gedoe als “alles dat veel tijd en energie kost of vraagt, zonder dat het echt iets oplevert”.

“Een doorgaande gedoecyclus kan de energie letterlijk uit een organisatie of persoon trekken. Oprechte complimenten kunnen die negatieve spiraal wel tijdelijk doorbreken, maar niet oplossen.”

Gedoe beperkt ons brein om flexibel te zijn en interesse te hebben voor nieuwe en positieve zaken, zoals complimenten. Het goede nieuws is dat als het gedoe gemanaged wordt, de flexibiliteit van het brein terugkomt. “Bij gedoe opereert het brein snel en reactief. Pas als het brein weer in een langzame, bewuste stand staat, kan je openstaan voor nieuwe dingen. Zoals waardering van de mensen om je heen. Complimenten komen dan ook veel beter aan en geven een enorme boost aan het
geluksgevoel.”

4: Overdrijf het niet

Complimenten krijgen is fijn – en wie een ander blij maakt met een oprechte blijk van waardering houdt daar zelf ook een goed gevoel aan over. Maar het  complimenteren kan ook uit de hand lopen. Geluksprofessor Ruut Veenhoven: “Sociale steun maakt het leven over het algemeen leuker, onder meer via versterking van de zelfwaardering. Maar zoals met alles kun je ook te veel van het goede krijgen. Als je bijvoorbeeld gecomplimenteerd wordt als je iets niet helemaal goed doet, dan leer je niet van fouten. De winst van hogere zelfwaardering gaat dan verloren aan een verlies door stommiteiten. En dat doet op termijn dan ook weer afbreuk aan de zelfwaardering. En daar worden we bepaald niet gelukkig van.”

Auteur: Charlotte Verloop

Geven we wel voldoende complimenten aan elkaar op de werkvloer? Of staan we vooral stil bij de verbeter- en ontwikkelpunten? En wat doet waardering – of een gebrek daaraan – met de sfeer op de werkvloer? Lees het in: Waarom je van complimenten blijer wordt dan van salarisverhoging.

Zelf aan de slag met de werksfeer: vibemanager

Als assistant ben je gewend om anderen te ontzorgen. Je bent waarschijnlijk iemand die alle collega’s kent en zorgt voor een werkklimaat waarin iedereen met plezier kan werken. Je zorgt voor betrokkenheid en verbinding – ook nu iedereen steeds flexibeler en op afstand werkt. Wil je nog meer inspelen op die positieve vibe op het werk, dan is de nieuwe training Vibemanager iets voor jou. Je leert meer over deze nieuwe functie en hoe jij daar in de praktijk invulling aan kunt geven.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels