Trainingen digitaal werken

Een overzicht van alle digitale vaardigheidstrainingen?

Digitaal archiveren

Van alle kanten word je bestookt met e-mails, verslagen, rapporten, presentaties, nieuwsbrieven en andere soorten informatie. Bovendien komt deze informatie tot je via diverse informatiekanalen. Hierdoor worden, meer dan tot nu toe ooit het geval is geweest, vragen actueel als: hoe weet je welke informatie je nodig hebt, hoe weet je waar je de juiste informatie kunt vinden, hoe verkrijg je die informatie het snelst en hoe sla je de informatie zo op dat deze altijd en overal door iedereen terug te vinden is? Dit managen van informatie wordt meer en meer dé taak waar het secretariaat in praktische zin een centrale rol in vervult.

Welke onderwerpen?

  • Het maken van een voor iedereen overzichtelijke en duidelijke indeling van je digitale archief
  • De wettelijke mogelijkheden van digitaal archiveren én hoe lang je welke document bewaart
  • Hoe je e-mail integreert in je digitale archief
  • Het uniform gebruik van bestandsnamen waardoor fouten voorkomen worden
  • Effectief werken door slim om te gaan met Outlook en de inzet van nieuwe technologie

 

Wat leer je?

  • Je creëert snel een persoonsonafhankelijke structuur waarbinnen iedereen die daartoe gerechtigd is, altijd alle informatie kan vinden en opbergen
  • Je krijgt een bredere visie op digitaal archiveren en andere innovaties op het secretariaat
  • Hierdoor ben je in staat je dienstverlening te optimaliseren en toekomstvast in te richten

Meer informatie/aanmelden >

 

Digitaal (samen)werken

Samenwerken op afstand, in de cloud of op de server, niet of juist wel gelijktijdig … het zijn voorbeelden van nieuwe werkpatronen. Juist voor secretaressen is het belangrijk op de hoogte te zijn van de mogelijkheden op het gebied van digitaal samenwerken. Vanuit jouw rol kun je vaak advies geven over digitaal samenwerking binnen je organisatie.

Wat leer je?

  • Met welke tools kunnen we intern digitaal samenwerken? (Outlook, Sharepoint, Onenote, WhatsApp, Yammer, OneDrive, Google Drive)
  • Hoe kunnen we gelijktijdig in één document werken?
  • Slimmer actiegericht samenwerken in de mailbox van je manager en/of de secretariaatsmailbox
  • Werken met een groepsmailbox

Welke onderwerpen?

  • De remmende factoren in samenwerken, de 3M’s
  • Hoe samenwerken wel werkt
  • Loslaten van de 3M’s
  • Een overzicht van de beschikbare tools om digitaal samen te werken
  • Samenwerken in Outlook
  • Welke afspraken moet je maken over (digitaal) samenwerken
  • Een lege inbox en overzichtelijke takenlijst

Meer informatie/aanmelden >

 

Haal alles uit Office 365

Vergroot je productiviteit en bevorder je samenwerking met Office365

In deze moderne en snelle tijd willen we altijd kunnen samenwerken en communiceren. De mogelijkheden van Office 365 zijn overweldigend, en vaak gericht op tools in plaats van oplossingen. In deze inspirerende training ga je juist oplossingsgericht aan de slag met Office365.  Je haalt meer uit je dag, je collega’s, je secretaressepool en de samenwerking met je leidinggevende. Tijdens deze training oefen je achter een PC.

Welke onderwerpen? 

  • Wat is Office 365 en hoe zit dat met de cloud
  • Welke onderdelen zitten er in Office 365
  • Verwarringen van Microsoft met Office 365 en OneDrive
  • SharePoint Online
  • Wat is SharePoint Online (uploaden, versiebeheer)
  • Hoe werk ik samen met SharePoint
  • Samenwerken binnen je organisatie
  • Co-creëren in documenten
  • OneNote Notitieblokken in SharePoint
  • Delve
  • Op afstand vergaderen met Skype voor bedrijven
  • Projecten en evenementen organiseren
  • Maak optimaal gebruik van de 365 Planner en Groepen
  • Papierloosvergaderen met Office 365
  • Slimme instellingen in Office 365 (onbelangrijke e-mail, taal, tijdzone, handtekening, regels)

Meer informatie/aanmelden >

 

 

Masterclass Outlook

Je werkt dagelijks met Outlook maar je hebt duidelijk behoefte aan meer efficiency en handigheid in het gebruik. Deze Masterclass biedt je de gouden tips om slimmer te werken met Outlook en de vele (vaak onbekende) functies optimaal en efficiënt te benutten. Er wordt aandacht besteed aan onbekende, maar slimme functies waardoor je sneller e-mail kunt afhandelen, vergaderingen en afspraken plannen, contactpersonen en takenlijsten bijhouden en gestructureerd kunt zoeken en vinden. Daarnaast krijg je nog veel meer tips om je productiviteit te verhogen en slimmer samen te werken met je collega’s.

Wat leer je?

  • Groepsagenda’s maken en delen
  • Voorlopige en definitieve afspraken plannen en uitnodigingen versturen
  • Herhalende afspraken plannen en herinneringen instellen
  • E-mail koppelen aan afspraken of takenlijst
  • Contactpersonen beheren en koppelen
  • Gezamenlijke takenlijsten
  • Postbus efficiënt indelen
  • Sorteren, groeperen en zoeken
  • Werken met (kleur-)categorieën
  • Visitekaartje maken
  • Agenda weergeven in apart venster
  • Vragen stellen of mening van collega’s peilen met stemknoppen
  • Notities maken

We gaan in een redelijk tempo door de verschillende onderwerpen. Daarom verwachten we wel basiskennis van Outlook voordat je aan deze training begint.

Meer informatie/aanmelden >

 

Notuleren in Excel

Wil je snel en gemakkelijk je aantekeningen uitwerken tot een verslag? Notuleer dan in Excel

Deze training is bedoeld voor secretaresses die weinig of geen kennis hebben van Excel maar het programma willen gebruiken om te notuleren. Je leert hoe je een basisbestand aanmaakt en hoe je tijdens het luisteren de juiste informatie selecteert en in je bestand zet. Je leert hoe je de hoofd- en bijzaken scheidt, een beknopte samenvatting maakt en snel de actiepunten en besluiten op de juiste manier noteert. Ook krijg je handige tips zodat je optimaal gebruik maakt van de filters.

Jouw directe winst
Doordat je tijdens de vergadering alle informatie op de juiste plek zet, ben je na afloop van de bijeenkomst min of meer klaar: je checkt de spelling en zinsbouw, controleert of je niets vergeten bent en zet je verslag op de server of mailt het naar de vergaderaars. Voordat zij hun computer hebben opgestart, ontvangen ze het verslag.

Ook voor de vergaderaars heeft deze manier van verslaglegging voordelen:

  • Door de overzichtelijke structuur kunnen ze snel zien wat voor hen van belang is.
  • Door de filters kunnen ze snel zien welke acties zij moeten doen.
  • Door de filters kunnen ze eenvoudig zien wat er over een onderwerp is gezegd, ook tijdens de voorgaande vergaderingen.
  • Ze hebben alle besluiten overzichtelijk op een rij.
  • Ze ontvangen het verslag snel na de vergadering.
  • Tijdens de vergadering kunnen ze oude informatie terughalen, ook uit oude verslagen.

Wat leer je?

  • Hoe je een basisbestand aanmaakt
  • Hoe je tijdens het luisteren de juiste informatie selecteer
  • Onderscheiden van hoofd- en bijzaken
  • Actiepunten en besluiten op juiste manier noteren
  • Tips voor het gebruiken van de filter in Excel
  • Handige mogelijkheden van Excel

Meer informatie/aanmelden >

 

OneNote op het secretariaat

Ontdek hoe je sneller, slimmer, effectiever en creatiever aantekeningen maakt, bewaart en deelt

OneNote is het notitieprogramma van Microsoft. Het is met vrijwel iedere MS Office versie meegeleverd. Dat wil zeggen, als je Excel en Word hebt heb je hoogst waarschijnlijk ook OneNote tot je beschikking. Maar onbekend maakt onbemind, zo blijkt in de praktijk. Terwijl OneNote je ongekende mogelijkheden biedt: met OneNote heb je niet alleen een digitaal notitieblok met aantekeningen mee, maar ook je kopie vergaderstukken, checklijsten, gedachtenspinsels, en zelfs relevante (kopie) stukken/dossiers. Leer in deze training hoe je sneller, slimmer, effectiever en creatiever aantekeningen maakt, bewaart en deelt. En niet te vergeten: je bent nooit je aantekeningen meer kwijt.

Welke onderwerpen?

  • Aantekeningen maken
  • Je notities slim indelen in notitieblokken, secties en pagina’s
  • Verschillende soorten  markeringen
  • Samenwerking met andere Office onderdelen met OneNote
  • Afdrukken naar OneNote en Bijlagen in OneNote
  • OneNote op mobiel en tablet
  • Praktijkcase papierloos vergaderen
  • De digitale dagmap
  • Acties & taken bijhouden en delegeren

Gebruik je nog geen OneNote? Je weet niet wat je mist! Gebruik je al OneNote, haal alles er uit met de beste tips, tricks en praktijkcases.

Meer informatie/aanmelden >

 

Optimaal agendabeheer in Outlook

Optimaal agendabeheer en het managen van je mail; dé uitdaging voor jou als managementassistant. Je bent er dagelijks ongeveer 70% van je tijd mee bezig. Wellicht dat je Outlook-apps al met succes inzet, maar je kunt je er nog veel meer uithalen!

Agendabeheer en het managen van je mail wordt na het volgen van deze training een fluitje van een cent. Afspraken worden minder snel verzet als gevolg van een betere planning en optimaal gebruik van de digitale agenda. Je zult versteld staan van de nuttige toepassingen en fantastische mogelijkheden voor samenwerken. De tips en technische mogelijkheden binnen Outlook, kun je na deze training meteen benutten!

Optimaal agendabeheer is één. Blijft het snel en trefzeker behandelen van je mail. Dit vormt het tweede onderdeel van deze training. Als slagroom op de taart krijg je tenslotte een handvat aangereikt om te allen tijde binnen luttele seconden je mails en documenten terug te vinden. Geen twijfels meer en efficiency gegarandeert!

Welke onderwerpen?

  • Echt snel navigeren in de agenda
  • Willekeurige data uit meerdere agenda’s naast elkaar zetten en meteen een afspraak inplannen in alle zichtbare agenda’s
  • Zelf een willekeurig terugkeerpatroon maken
  • Het nut van categorieën in je agenda
  • Vergaderdossiers in je agenda
  • Telefoonnotities in Outlook
  • Effectief opties blokkeren en terugvinden
  • Eigen Taken beheren en Taken van collega’s of manager volgen
  • Sneltoetsen die echt tijdwinst opleveren
  • Trucs voor het reduceren en zoveel mogelijk delegeren van je berichtenstroom
  • Hét handvat voor documentmanagement
  • En nog veel meer dat het managen van je mail makkelijker en sneller maakt.

 Meer informatie/aanmelden >

 

 

Optimaal werken met SharePoint

Jouw secretariaat is een van de knooppunten in het bedrijf. Diverse informatiestromen komen hier samen; e-mails, (digitale) correspondentie, rapporten, vergaderstukken en notulen, planningen, concepten, offertes en ga zo maar door.

In deze training start je met de basis omdat je geen of weinig ervaring hebt met SharePoint. De organisatie waar je werkt gebruikt het dus jij moet er ook goed mee kunnen werken.

We kijken in een demo eerst naar de opzet van SharePoint en de termen hoe heet het en waar zit het en heel belangrijk wat kun je er mee op het secretariaat! In de loop van deze dag ga je zelf aan de slag met het maken van een eigen Site. In die site ga je dan documenten bewerken en opslaan. Belangrijk zijn de samenwerkingen tussen Office en SharePoint die goed worden besproken en geoefend.

Na deze training heb je een beter overzicht van een aantal mogelijkheden van SharePoint en ben je beter in staat om samen te werken in SharePoint en kun je gemakkelijk documenten en de bijlage in een emailbericht op slaan in SharePoint.

Wat leer je?

  • Hoe je centraal documenten nog slimmer beheert
  • Hoe je werkt met centrale agenda’s en takenlijsten
  • Hoe je een wiki site opzet
  • De fijne kneepjes van SharePoint en krijgt de ultieme tips
  • En nog veel meer…

Meer informatie/aanmelden >

 

POWERsecretaresse digitaal

Er is de laatste jaren heel wat veranderd op het secretariaat. Technologische ontwikkelingen bieden kansen om efficiënter en duurzamer te werken. Pen en papier hebben plaatsgemaakt voor je tablet of laptop, het nieuwe werken wordt op steeds meer plaatsen ingevoerd, agenda’s beheren we digitaal en het secretariaat werkt steeds meer papierloos.

Zelfs als je denkt een doorgewinterde digitale gebruiker te zijn, valt er nog heel wat bij te leren. 70% van de toepassingen is wel bekend, maar de echte winst zit vaak in die 30% ‘verborgen mogelijkheden’. Speciaal daarvoor is deze training ontwikkeld: maak van jezelf in één dag een digitale expert.

Wat leer je?

  • De verborgen mogelijkheden van Outlook
  • Documenten in drie muisklikken vinden
  • Alle ins en outs van digitaal notuleren
  • Nooit meer pen en papier?!
  • Onmisbare apps voor op het werk
  • Gouden tips voor je e-mail
  • Productiever en creatiever worden met OneNote
  • Je bureau leeg, je mailbox leeg, je hoofd leeg!

Welke onderwerpen?

  • Hamsteren of opruimen?
  • Gouden tips voor een duidelijke, digitale mappenstructuur
  • Digitaal bewaren is duurzaam besparen
  • Effectief mailen door mailboxautomatisering
  • Notuleren met de laptop, Excel, iPad, Mindmap, digitale inkt en geluid
  • Handige apps die je werk vereenvoudigen
  • OneNote: net papier, maar dan beter
  • Zo word je een digitale expert

Meer informatie/aanmelden > 

 

POWERmaximaal digitaal

De digitalisering is niet meer tegen te houden, bijna alles kan tegenwoordig digitaal, maar hoe krijg je de interne papierverslinder ook mee en hoe zorg je er nu praktisch voor dat je én rechtsgeldig én gemakkelijk digitaal kan gaan werken met elkaar. Kortom radicaal digitaal werken is het credo en nu nog (samen) aan de slag.

Wat leer je?

  • Je leert om jezelf en jouw collega’s staande te houden in de alsmaar verdere digitalisering binnen en buiten organisaties.
  • Je krijgt concrete handvatten om voorloper te worden en/ of te blijven.
  • Maak jezelf toekomstbestendig en help jouw collega’s om efficiënter en effectiever te werken.

Meer informatie/aanmelden >

 

 


Een overzicht van alle digitale vaardigheidstrainingen?

Alle digitale vaardigheidstrainingen kunnen eventueel ook incompany georganiseerd worden.