checklist

Links op je site

Taal en communiceren

Aandachtspunten bij het plaatsen van links op je website.

Handig, die links op een website, want bezoekers kunnen zo snel van de ene naar de andere pagina surfen. Maar links hebben ook nadelen. Voor je het weet is je bezoeker er namelijk weer vandoor.

Denk daarom aan de volgende punten als je links plaatst:

  • Zet liever geen links in lopende tekst. Links leiden af van de inhoud en lokken ‘zapgedrag’ uit. Vraag je eerst af of de bezoeker wel geïnteresseerd is in de links.
  • Controleer of de links die je wilt plaatsen niet al aanwezig zijn in de navigatiebalk of als knop.
  • Zet je links liever op een aparte pagina, of onder een speciaal kopje, bijvoorbeeld: verwijzingen, koppelingen, meer informatie, andere sites.
  • Bedenk eerst wat de bedoeling van de site is. Op een commerciële site is het bijvoorbeeld niet handig om door te linken naar de concurrent. Op een wetenschappelijke site verwacht de bezoeker meer links, want die dienen als literatuurverwijzingen.
  • Controleer regelmatig of de links nog kloppen.
  • Beschrijf exact waarheen de link leidt. Voorkom dus: Lees meer en Meer informatie. Gebruik in plaats hiervan bijvoorbeeld: inschrijfformulier, overzicht leveranciers of bestellen.
  • Link op dieperliggende pagina’s altijd naar pagina’s hoger in de structuur.
  • Zorg op elke pagina voor een link naar de homepage.
  • Beperk het aantal links op je pagina.
  • Zet externe links onder aan de pagina.

Een internetsite of intranetsite maken?
Zo maak je een e-mail of e-zine
Schrijven voor het web
De verschillende formaten van een banner
Boek: Checklist voor goede websites
Training: Communicatie in organisaties

Reageer op dit artikel