checklist

Visitekaartjes uitwisselen

Taal en communiceren

De do’s en de don’ts

Vind je dat visitekaartjes alleen voor je manager bedoeld zijn? Jijzelf kan er anders ook prima mee uit de voeten! Ze zijn handig bij het uitbreiden van je netwerk. Na een congres, beurs, receptie of ander evenement neem je makkelijker persoonlijk contact op. Houd je maar vast aan de volgende tips.

Vul je voorraad aan voordat je de deur uit gaat.

Stop de visitekaartjes op een vaste plek.
In je handtas bijvoorbeeld. Reserveer een ander plekje voor de kaartjes die je ontvangt van anderen. Zo raken ze niet door elkaar.

Stop een klein voorraadje in je tas, want die heb je altijd bij je. Zo heb je zelfs in je vrije tijd de beschikking over je kaartjes.

Neem even de tijd om het aangeboden kaartje te bestuderen.
Visitekaartjes uitwisselen is namelijk een manier om een gesprek op gang te brengen. Vaak staan er aanknopingspunten op voor een leuk gesprek, bijvoorbeeld de functie van je gesprekspartner, het bedrijf, de vestigingsplaats of het uiterlijk van het kaartje.

Maak op de achterkant wat aantekeningen.
Noteer bijvoorbeeld het onderwerp van gesprek of iets bijzonders wat de ander vertelde. Ook kun je noteren of je een vervolggesprek wilt. Geen verdere interesse? Zet dan een klein kruisje. Door er iets op te zetten, krijgt het kaartje meer betekenis en gaat het leven. Ook handig om achter op het kaartje te zetten bij welke gelegenheid je de persoon in kwestie hebt ontmoet.

Geef je kaartje alleen als je vervolgcontact op prijs stelt.
Met je visitekaarjte verstrek je je persoonlijke gegevens én het is een uitnodiging tot verder contact.

Geef je kaartje niet terloops maar doe iets waardoor de ander er zijn volledige aandacht op moet richten. Zeg iets verrassends over het nieuwe ontwerp of het logo of iets dergelijks. Je kunt ook iets persoonlijks schrijven (een doorkiesnummer of een extra e-mailadres) of een onderdeel onderstrepen. Zo zal de ander je later beter herinneren.

Follow-up
Maak er een gewoonte van om de mensen van wie je een visitekaartje kreeg zo snel mogelijk een e-mail te sturen. Daarin zet je bijvoorbeeld dat je het een prettig gesprek vond en dat het je nuttig leek je gegevens ook digitaal te verstrekken. Zo herinner je de ander weer aan het gesprek dat jullie hadden.

Reageer op dit artikel