checklist

Klantgericht en collegiaal

Taal en communiceren

Het spanningsveld tussen behulpzaamheid en grensbewaking.

Klantgerichtheid en collegialiteit hangen nauw met elkaar samen. Je hoeft zelf geen heilige te zijn om te weten dat klanten het merken als de samenwerking tussen collega’s niet glad verloopt. Hoe blijf je collegiaal en behulpzaam, terwijl je tegelijkertijd je grenzen bewaakt?

  • Treed anderen met respect en vertrouwen tegemoet.
  • Heb meer aandacht voor iemands pluspunten dan voor iemands minpunten.
  • Wijs anderen op zaken die beter kunnen zonder ze in hun eigenwaarde aan te tasten.
  • Concentreer je op je eigen ontwikkeling in plaats van te verlangen dat anderen zich aan jou aanpassen.
  • Luister goed naar anderen; probeer te begrijpen wat ze denken en voelen, zeggen en bedoelen.
  • Behandel collega’s als gewaardeerde klanten.
  • Vraag anderen eens wat ze van jouw werk vinden en vat mogelijke kritiek op als stimulans om jezelf te verbeteren.
  • Controleer de kwaliteit van je werk; dit scheelt anderen tijd en energie.
  • Zorg dat je eigen ontwikkeling niet stilstaat.
  • Geef de klant volledige aandacht: spiegel zijn standpunt en belangstelling en reageer zelfverzekerd.
  • Houd oog voor de omstandigheden en wees flexibel.
  • Luister aandachtig en leg duidelijk uit waarom iets wel of niet kan.
  • Pak problemen aan in plaats van ze te omzeilen.
  • Ga verplichtingen aan en kom ze na, in plaats van snel toezeggingen te doen die je waarschijnlijk niet kunt nakomen.
  • Concentreer je op mogelijkheden en oplossingen, in plaats van op problemen die schijnbaar onoplosbaar zijn.
  • Wees niet bang om fouten te maken.
  • Klantvriendelijk e-mailen
    Klantgerichte brieven schrijven
    Hoe spreek ik een klantvriendelijke tekst in op een antwoordapparaat?
    Boek: Interne communicatie
    Training: Effectiever met emotionele intelligentie

    Reageer op dit artikel