checklist

Reclamebureau briefen

Taal en communiceren

Wat komt daar allemaal bij kijken?

Er zijn verschillende redenen om een reclamebureau te benaderen, bijvoorbeeld voor een nieuwe huisstijl, een reclamecampagne of een nieuwe website. Een goede briefing is dan van groot belang. Hoe gaat dat in zijn werk?

Voorbereiding

Het begint met een goede voorbereiding en de juiste achtergrondinformatie. Dit helpt het externe bureau bij ideeën.

1) Pak het ondernemingsplan erbij. Dit bevat de sterke punten van het bedrijf en hoe de doelgroep wordt aangesproken. Belangrijk is de uniciteit van het bedrijf ten opzichte van de de concurrentie.

2) In het communicatieplan staat op wie je je richt. Zijn dat nieuwe klanten? Of wil je bestaande klanten overtuigen van een nieuw product?

3) Zoektocht naar een geschikt reclamebureau. Een ‘klik’ is hierbij belangrijk. Je kunt navraag doen bij andere bedrijven die met het bureau hebben gewerkt.

4) Onderhandelen over de tarieven. De meeste bureaus hanteren uurtarieven. Belangrijk is om duidelijke afspraken te maken over wat er onder het tarief valt en wanneer de meter gaat lopen.

De briefing

Dit is een praktisch document waaruit het bureau snel alle informatie kan halen om de campagne te starten. Probeer beknopt, maar volledig te zijn.

I Briefing

1) Boodschapper: wie spreekt er tot de doelgroep?
2) Doelgroep: tegen wie spreekt de boodschapper? Op welke klanten richt je je en wat vinden zij belangrijk?
3) Doelstelling: wat wil je bereiken? Meer naamsbekendheid? Promotie van een nieuw product?
4) Gewenste reactie: wat wil je dat de doelgroep denkt/doet na de campagne?
5) Boodschap: wat is de kernboodschap in 7 regels? Wat ga je vertellen over het product en de voordelen?

II Richtlijnen

1) Woordgebruik: welke woorden wil je vermijden en welke wil je juist wel gebruiken?
2) Toon: zijn er richtlijnen en beperkingen wat betreft toon?
3) Vorm: hoe ga je adverteren? Spotje op radio/televisie, affiche, advertentie in kranten, tijdschriften of op internet…
4) Technische aanwijzingen: huisstijl, kleur of zwartwit, formaat, rechten, modellen, foto’s, logogebruik, enzovoort.
5) Budget: wat zijn de budgettaire grenzen?

Briefing aan een organisatiebureau
Briefing van de fotograaf
Een persbericht schrijven
Boek: Externe communicatie
Training: Specialisatie marketing

Reageer op dit artikel