checklist

Besteed aandacht aan de ‘envelop’ van je digitale nieuwsbrief (1)

Taal en communiceren

Gebruik bij voorkeur niet een e-mailadres met @ als afzender (bijvoorbeeld info@bedrijf.nl), maar een naam.

Bijvoorbeeld het woord Nieuwsbrief in combinatie met de bedrijfsnaam: Kluwer nieuwsbrief of Nieuwsbrief SKS. De ontvanger moet duidelijk een verband leggen met zijn inschrijving voor de nieuwsbrief. Kies daarom niet een te algemene term als ‘redactie’ of ‘nieuws’ maar een herkenbare naam.

Gebruik geen persoonsnamen als afzender.

De ontvanger kent jouw bedrijf, maar niet per definitie ook de persoon die de nieuwsbrief verstuurt. En wat als de medewerker die de nieuwsbrief verstuurt het bedrijf verlaat? Gaat het om een kleinschalige, met name een intern gerichte digitale nieuwsbrief, dan kan alleen de naam wel voldoende zijn en juist een persoonlijk tintje geven aan de nieuwsbrief.

Omschrijf de afzender in maximaal 25 tekens.

Anders loop je het risico dat de naam eindigt in puntjes, omdat de naam niet volledig past (natuurlijk hangt dat wel af van ieders instellingen, maar neem het zekere voor het onzekere). Wil je er meer gebruiken, stop dan in ieder geval de essentie in die eerste 25 tekens.

Zorg voor een e-mailadres dat echt werkt.

Lezers met vragen of reacties moeten bij jouw bedrijf terecht kunnen. Het is dan ook erg gebruikersonvriendelijk om een nieuwsbrief te versturen met een ‘noreply’-mailadres in de afzenderregel. Reageren wordt op deze manier wel erg moeilijk gemaakt.

In het najaar verschijnt het boek Digitale nieuwsbrieven van Bregje De Lannoy-Walenkamp en op 2 november geeft zij de training E-mailnieuwsbrieven schrijven en organiseren!

Besteed aandacht aan de ‘envelop’ van je digitale nieuwsbrief (2)
Besteed aandacht aan de ‘envelop’ van je digitale nieuwsbrief (3)
E-nieuwsbrieven, tips in het kort
De digitale nieuwsbrief: wat kun je ermee en hoe pak je het aan?

Reageer op dit artikel