checklist

Het woord grijpen: drie voorbeelden

Taal en communiceren

Gedachten of ideeën inbrengen tijdens een vergadering, iemand corrigeren, om opheldering vragen – niet iedereen durft het. Maar met een paar simpele trucs moet het lukken.

Iets briljants bedenken maar niet het moment vinden om het in de groep te gooien. Weten dat een collega op een dwaalspoor zit maar het niet durven te zeggen. Of dit: instemmend knikken en glimlachen terwijl je wanhopig probeert uit te vogelen waar het in hemelsnaam over gaat. Herken je dit vergaderleed? Zit je wel eens met het zweet in de handen aan de vergadertafel zit? Dan kunnen wat standaardfrasen je helpen in veel voorkomende situaties.

Voorbeelden van situaties

Situatie 1
Je hebt een idee maar durft dat niet goed te lanceren, omdat je niet zo gek veel van een onderwerp afweet en bang bent om af te gaan. Introduceer je idee dan met een van deze wegbereiders:

  •  Hebben we al nagedacht over…
  •  Heeft iemand al ter sprake gebracht dat…
  •  Een andere optie die we in overweging kunnen nemen is…
  •  Is het misschien een idee om (nog) eens te kijken naar

Zo breng je je denkbeelden in zonder ze nadrukkelijk als jouw ideeën te presenteren en zonder je er persoonlijk aan te committeren.

Situatie 2
Je bent het oneens met een van de aanwezigen maar weet niet hoe je dat aan de orde moet stellen. Eén mogelijkheid is een beleefde recht-voor-zijn-raap-stijl: ‘met alle respect, maar ik ben het niet eens met die conclusie’. Of: ‘mijn ervaring is heel anders…’ Je kunt ook wat behoedzamer te werk gaan: ‘ik speel nu even advocaat van de duivel maar wat als we…’. Of provoceer juist: ‘laat ik de knuppel eens in het hoenderhok gooien en vraagtekens zetten bij…’.

Situatie 3
Je begrijpt niet waarover het gaat in de vergadering, bijvoorbeeld doordat je te laat binnenkwam. Een paar handige vragen:

  • Vergeef me als ik achter de feiten aanhobbel maar ik snap niet helemaal…
  • Ik weet niet zeker of ik je volg, kun je even herhalen wat je net zei?
  • Ik zou dat moeten weten maar…
  • Sorry als dit voor iedereen al gesneden koek is maar …
  • Het is misschien stom maar ik weet nog steeds niet precies waarom…

Eén ding is zeker: als je je stem laat horen op een vergadering en je punt weet te maken, voel je je aan het eind van de dag beter. En los daarvan ben je het jezelf en je collega’s verschuldigd om naar beste vermogen bij te dragen.

Bron: Kluwermanagement.nl
Jodi Glickman in: Harvard Business Review, november 2010/Management Trends nr. 12 2010

Assertief nee zeggen
Check je assertiviteit
Optimaal functioneren
Verwachtingen van je manager
Boek: Sterk staan door proactief communiceren
Training: Secretaresse als facilitator – nieuw

Reageer op dit artikel