checklist

Checklist ontwerp huisstijl door een extern bureau

Taal en communiceren

Als secretaresse heb jij ongetwijfeld te maken met correspondentie en spelling. Daarnaast kun je ook betrokken raken bij de huisstijl van je bedrijf,

dat wil zeggen: alle uiterlijke kenmerken van je bedrijf.

Bijvoorbeeld:    

  • naambordjes (binnen en buiten)
  • de pijl die de rijrichting op de parkeerplaats aangeeft
  • het briefpapier
  • de manier waarop je brieven afsluit
  • de logo’s en de kleur van de koffiekopjes en de zakjes met suiker en melk  

Kortom: de huisstijl is de verpakking van het bedrijf.    

Als je in een grotere organisatie werkt, zal het ontwerpen van een huisstijl vaak uitbesteed worden aan een extern bureau. Als jij betrokken bent bij het briefen van zo’n reclame-/communicatiebureau, is het fijn als je goed beslagen ten ijs komt. Daarom volgt hier een checklist met onderwerpen waar je vragen over kunt stellen tijdens de briefing:    

  • Wat voor bureau/bedrijf is het? Let hierbij op de geschiedenis, het personeel, het doel, de vestigingen en eventuele dochterbedrijven.
  • Heeft het bureau naam gemaakt met een bepaalde presentatie?
  • Voor welke doelgroepen werkt het meestal?
  • Welk imago straalt het uit, in- en extern?
  • Heeft het bureau ook internationaal gewerkt, is het bekend met verschillende culturen?
  • Kunnen ze zorgen voor een vaste contactpersoon?
  • Kunnen ze uit de voeten binnen jullie budget? Kunnen ze dit garanderen?
  • Spreek een tijdspad af en duidelijke deadlines voor de verschillende fasen.
  • Hebben ze leuke ideeën voor een knallende ‘overnight’ invoering? Zodat het bedrijf van de ene op de andere dag in zijn geheel kan overstappen?   

Checklist huisstijldragers
Huisstijllingo: grafische termen
E-mailprotocol opstellen
Boek: Ontwikkel een handboek voor je huisstijl
Training: De secretaresse als facilitator

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reageer op dit artikel