checklist

Vijf tips voor goede hyperlinks

Taal en communiceren

Heb jij de taak om de website van je bedrijf te onderhouden? Dan weet je waarschijnlijk dat hyperlinks superbelangrijk zijn.

Met de juiste hyperlinks trek je bezoekers naar jouw website en loods je ze ook nog eens goed door je website heen.

De volgende vijf tips helpen je die goede hyperlinks te realiseren.

1. Bedenk wat de belangrijkste woorden op jouw website zijn.
Bedenk waarop bezoekers zouden googelen als ze jouw website willen vinden. Verwerk die woorden in de titel van je website.

De titel van je website is voor andere websites een logische tekst om in de hyperlink naar jouw website te zetten. Met een goede titel vergroot je dus de kans dat externe sites de gewenste woorden in hun hyperlinks gebruiken.

2. Schrijf zo weinig mogelijk: ‘Klik hier’, ‘Lees verder’ of ‘Meer info’.
Je site wordt minder gebruikersvriendelijk door dit soort algemene hyperlinkteksten.

Want:

  • Je bezoeker wéét wel waar hij moet klikken. Op internet zit hij altijd met zijn wijsvinger op de muisknop. Buttons, menu’s, hyperlinks: hij is eraan gewend dat hij daarop kan klikken.
  • Ze maken scannen lastig. Bezoekers lezen niet, ze scannen een pagina eerst. Waar gaat deze pagina over? Hyperlinks vallen daarbij op, want ze zijn onderstreept. Zet er daarom handige informatie in: omschrijf heel kort de inhoud van de pagina waarnaar je linkt.

Een voorbeeld:

Schrijf niet: Wilt u weten welke cursussen we geven in 2012? Klik hier.
Maar: Bekijk ons cursusprogramma voor 2012.

3. Laat bij ankeilers het kopje naar het hele artikel linken.
Grote websites gebruiken vaak ankeilers, korte introteksten van een paar regels die nieuwsgierig moeten maken.
Vaak zie je dat ankeilers worden afgesloten met een algemene hyperlink naar het volledige artikel: ‘Lees verder’, ‘Meer informatie’ of ‘Lees het hele artikel’. Dat is niet handig. Het zegt niets over de inhoud van de pagina waarnaar ze verwijzen.

Beter is het om de titel van de pagina met het artikel in de hyperlink te verwerken. De mooiste manier: maak de titel van de ankeiler klikbaar. Je tekstblokje wordt dan korter: je hebt geen linkje onder aan de tekst nodig. Onderstreep het kopje, dat is de conventie. Aan de onderstreping herken je de hyperlink.

4. Gebruik niet het webadres als linktekst.
Het is meestal niet handig om het webadres van een webpagina als linktekst te gebruiken. Een link ziet er dan bijvoorbeeld zo uit: www.secretaresseassistent.nl/checklisten/zeskledingstijlen. Dat is moeilijk leesbaar en maakt de pagina minder scanbaar.

Gebruik als linktekst liever de titel van de pagina waarnaar je linkt, bijvoorbeeld: zes kledingstijlen.

5. Gebruik de paginakop als linktekst.
Denk er ook aan je eigen hyperlinks te optimaliseren. Ook binnen je eigen website moeten links tussen pagina’s onderling de juiste woorden bevatten. Gebruik als linktekst gewoon de paginakop. Want daarin zitten de belangrijkste zoekwoorden – als je tip 1 hebt opgevolgd.

Met de juiste paginatitels en hyperlinks kun je goedkoop de pagina’s van je website optimaliseren voor zoekmachines. Daar heb je alvast geen duur zoekmachinebureau meer voor nodig!

Ook de gebruikersvriendelijkheid wordt groter. Wie klikt op de hyperlink Zes kledingstijlen, vindt het fijn als hij een pagina krijgt getiteld: ‘Zes kledingstijlen’. Hij ziet meteen: ik zit goed.

Bron: Schrijven voor internet

Een website promoten via zoekmachines
De website: 10 tips voor een succesvol nieuw ontwerp
Digitale veiligheid
Boek: Webredactie
Training: Bewust schriftelijk communiceren

Reageer op dit artikel