checklist

Aandachtspunten online promotie

Taal en communiceren

Internet kent veel laagdrempelige mogelijkheden om je met je bedrijf te profileren. Maar het is wél van belang dat je vooraf duidelijk bepaalt hoe je internet wilt gebruiken voor je promotie.

Houd de volgende algemene zaken in je achterhoofd:

  • Dring je boodschap niet op, maar kies voor communicatie, interactie en relatie. Zorg dat je niet alleen reclame maakt, maar dat de bezoeker ook wat aan je boodschap heeft. Dat kan bijvoorbeeld door een gratis checklist aan te bieden of gratis service (natuurlijk wél met het doel mensen ook een betaald product of betaalde dienst te laten afnemen).
  • Je promotie op internet is nooit af. Je moet blijven aanpassen en innoveren. Doe dat wel vanuit de behoeften van je doelgroep(en), want anders besteed je misschien te veel tijd aan technieken die te weinig opleveren.
  • Gebruik weblogs, sociale media en fora om inzicht te krijgen in je doelgroep(en) en hun voorkeuren. De resultaten kun je vervolgens gebruiken voor je promotie.
  • Zorg dat je het overzicht houdt over je promotie-activiteiten. Zodra je niet meer weet wat je precies allemaal doet op internet, is het tijd om te evalueren of alles nog wel goed gaat.
  • Maak gebruik van al aanwezige toepassingen en inhoud op internet in plaats van alles zelf te bedenken. Let er wél op dat je niet te veel van anderen overneemt. Je eigen specifieke kracht moet naar voren komen.
  • Verlies het menselijke aspect niet uit het oog. Ga je (potentiële) klanten niet als ‘surfers’ of ‘bezoekers’ zien.
  • Meet en analyseer het bezoek aan je website, blog of ander internetkanaal en gebruik de resultaten om je online campagne (eventueel) bij te stellen. 

Een internetsite of intranetsite maken?
Checklist ontwerp huisstijl door een extern bureau
Checklist huisstijldragers
Boek: Bedrijfspromotie via internet
Training: POWERsecretaresse2

Reageer op dit artikel