checklist

Checklist SEO

Taal en communiceren

Heb jij zelf een website of verzorg je de website van jouw organisatie? Dan is het handig om iets te weten over SEO, oftewel search engine optimization.

SEO verhoogt het aantal bezoekers van je website én, als het goed is, de “kwaliteit” van die bezoekers.

In theorie krijgt de site die het hoogst eindigt bij de zoekresultaten de meeste bezoekers. Hieronder daarom een aantal SEO-tips voor beginners.

Gebruik gerichte keywords.
Een keyword is een term die zoekers gebruiken om je site te vinden. Zorg er daarom voor dat je webpagina’s dergelijke zoektermen bevatten. Zorg er wél voor dat je keywords niet te vaag of te algemeen zijn. Werk je bijvoorbeeld bij een webdesignbedrijf in Amsterdam, gebruik dan keywords als ‘webdesign Amsterdam’. Om te controleren hoeveel websites dezelfde keywords gebruiken, test die van jou of je bedrijf even in Google. Hoe meer sites dezelfde keywords gebruiken, hoe moeilijker het is om boven aan de lijst zoekresultaten te eindigen.

Gebruik je keywords verstandig.
Weet je eenmaal welke keywords je wilt gebruiken, pas ze dan op correcte wijze toe op je hele site. Zet ze zeker op de volgende locaties:

  • in de websitetitel;
  • in de kopregels;
  • in de links op je pagina’s;
  • in de URL;
  • in de beschrijving bij je foto’s en afbeeldingen;
  • in vet- en schuingedrukte teksten.

Een van de beste plekken om je keywords te plaatsen is in de URL. Probeer verder op verschillende pagina’s verschillende keywords te gebruiken. Wees niet te scheutig met je keywords: een goede keyword-dichtheid is zeven tot tien procent (oftewel: zeven tot tien procent van de tekst bestaat uit keywords).

Gebruik tags voor de titel en kopregel.
De titel is de tekst die boven in de browser verschijnt als de website geopend is. Dit is meestal de titel van de website of het specifieke artikel dat geopend is. Gebruik de titel en de kopregels om snel en helder duidelijk te maken wat er op de betreffende pagina te vinden is.

Pas op voor dubbele content.
Zoekmachines houden niet van pagina’s met exact dezelfde content en zullen sites waarvoor dit geldt lager rangschikken. Ga dus niet klakkeloos kopiëren, maar gebruik unieke content.

Vergeet de beschrijving niet.
Een zogenaamde ‘description tag’ wordt gebruikt om een korte samenvatting van je site in de zoekresultaten te zetten. Gebruik om deze reden keywords in je websitebeschrijving. Zorg dat die beschrijving nuttig en uitnodigend is en zet dus niet alleen maar een lading keywords op een rij. Je scoort dan misschien hoog, maar de kans dat mensen doorklikken wordt stukken lager. 

Zorg dat anderen naar je website linken.
De gedachte hierachter is dat hoe meer sites naar de jouwe linken, hoe beter je site waarschijnlijk zal zijn. Let er wel op dat de sites waarop een link naar jouw site staat, kwalitatief goede sites met relevante content zijn. Zoek eens uit welke sites hoog scoren in zoekmachines en vraag of ze een link naar jouw site willen plaatsen.

Ook belangrijk:

  • Zorg voor goede content en update die regelmatig.
  • Vraag klanten en andere zakelijke contacten of ze een link naar jouw site willen plaatsen.

Zorg voor een link naar je homepage.
Soms komen bezoekers op een subpagina terecht. Zorg daarom dat er op elke pagina een directe link naar je homepage en/of de pagina met je contactgegevens staat. Je wilt immers dat ze de rest van je site ook bezoeken, dan wel meteen contact op (kunnen) nemen.

Bron: BriskMagazine.nl

Een website promoten via zoekmachines
Vijf tips voor goede hyperlinks
De website: 10 tips voor een succesvol nieuw ontwerp
Boek: Bedrijfspromotie via internet
Training: Bewust schriftelijk communiceren

Reageer op dit artikel