checklist

Klantgericht schrijven voor je bedrijfswebsite

Taal en communiceren

Een belangrijk aandachtspunt voor de teksten op je bedrijfswebsite is dat deze klantgericht moeten zijn.

Dat lijkt voor de hand liggend, maar een valkuil voor veel bedrijven is dat ze hun webteksten toch te veel vanuit de organisatie schrijven.

De volgende tips helpen je bij het klantgericht schrijven van je webteksten:

  1. Benoem de problemen waar je mogelijke klant mee zit. Dit geeft herkenning bij de bezoeker, die daardoor verder leest.
  2. Ga in op de oorzaken van de problemen. Als je ingaat op enkele belangrijke oorzaken, straal je deskundigheid uit naar de bezoeker. Dit wekt vertrouwen op.
  3. Vervolgens leg je uit hoe de bezoeker van een probleem af kan komen. Je bouwt zo een brug naar de oplossing die je kunt geven.
  4. Daarna geef je aan wat jouw bedrijf voor de bezoeker kan betekenen. Leg je unieke oplossing voor het probleem uit en kom met een concreet aanbod.
  5. Tot slot zet je de lezer aan actie te ondernemen. Je geeft aan hoe hij je bedrijf kan bereiken en/of je geeft hem de mogelijkheid je product aan te schaffen of een offerte aan te vragen.

Verder gelden voor klantgericht schrijven de volgende aandachtspunten:

  • Gebruik altijd de taal van je doelgroep. Pas geen vakjargon toe, behalve als je doelgroep uit vakspecialisten bestaat.
  • Internetters scannen webteksten in plaats van ze direct te lezen. Werk daarom met kernachtige koppen en tussenkopjes en pas een strakke indeling toe met korte zinnen en korte alinea’s. Zet witregels tussen de alinea’s.
  • Schenk aandacht aan de tekst. Een mooi design is leuk, maar de bezoeker wil uiteindelijk een helder verhaal.
  • Geef aan waarom de bezoeker speciaal bij jouw bedrijf moet zijn. Ga concreet in op pluspunten van je bedrijf en de oplossingen die het te bieden heeft.
  • Richt je direct tot je bezoekers. Als je tekst vol staat met ‘wij’, ‘ons bedrijf’, ‘onze producten’ en ‘onze visie’, dan is je tekst niet klantgericht genoeg. Spreek de bezoekers aan qua problemen en situaties waar zij mee te maken hebben.
  • Houd het zo kort mogelijk, maar geef wel voldoende informatie. Zorg dat de bezoeker zo weinig mogelijk hoeft te scrollen en beperk de omvang van je pagina’s tot maximaal enkele honderden woorden. De tekst op je homepage hoeft niet langer dan 100 tot 150 woorden te zijn. 

Een website promoten via zoekmachines
De website: 10 tips voor een succesvol nieuw ontwerp
Nieuwe huisstijl: introductie in de organisatie
Boek: Bedrijfspromotie via internet
Training: Bewust schriftelijk communiceren 

Reageer op dit artikel