checklist

Van klager tot anti-klager

Taal en communiceren

Je kent ze wel: van die types die over alles altijd wat te klagen hebben. En misschien maak je je zelf er ook weleens schuldig aan.

Maar waarover klagen we nou eigenlijk? Als je goed kijkt, kun je de klaagonderwerpen onderverdelen in vijf categorieën:

We klagen over wat buiten onze invloedssfeer ligt.
Bijvoorbeeld: het weer, politici, de baas.

Wat kun je eraan doen?

  • Stop met klagen: maak je niet druk over zaken die je niet kunt beïnvloeden.
  • Start met anti-klagen: span je in voor wat binnen je mogelijkheden ligt.

We klagen over de trivialiteiten des levens.
Bijvoorbeeld: op de wc gaan zitten met de bril omhoog, gebroken nagels, het aanbod op tv.

Wat kun je eraan doen?

  • Stop met klagen: bedenk dat het om onbelangrijke zaken gaat.
  • Start met anti-klagen: spiegel al je triviale irritaties positief, deel die met anderen en ga door met je leven.

We klagen over wat we zelf veroorzaken.
Bijvoorbeeld: relatieproblemen, carrièredrukte en financiële besluitvorming.

Wat kun je eraan doen?

  • Stop met klagen: je bent er zelf aan begonnen, dus je kunt er ook zelf wat aan doen.
  • Start met anti-klagen: kom in beweging (actie, actie, actie!), draai terug wat je kunt of pas ‘damage control’ toe. Berust in wat overblijft.

We klagen over wat ons wordt aangedaan.
Bijvoorbeeld: slechte service- of productlevering, vervelend behandeld worden door een collega, pestgedrag.

Wat kun je eraan doen?

  • Stop met klagen. Zulke dingen gebeuren nou eenmaal.
  • Start met anti-klagen: reclameer je probleem op nette en professionele wijze. Kom op voor je zelf en haal je recht.

We klagen over wat ons overkomt.
Bijvoorbeeld: ziekte, ongeluk, sterven en de dood.

Wat kun je eraan doen?

  • Het moge duidelijk zijn: hieraan kun je echt niets doen. Daarom: klagen mag. Troost is hier geboden. 

Bron: Managersonline 

Spiegelen van non-verbale patronen
Assertieve gedachtes
Tips voor een meer mannelijke opstelling
Boek: Enneagram
Training: Optimaal communiceren voor een vlekkeloze samenwerking

Reageer op dit artikel