checklist

Van collega naar baas

Taal en communiceren

Het is je gelukt: je hebt die promotie tot leidinggevende van de afdeling in de wacht gesleept. In plaats van directe collega, word je nu ‘baas’ over de mensen met wie je samenwerkt.

Hoe sneller je dan accepteert dat je niet langer ‘een van hen’ bent, hoe sneller je uitblinkt in je nieuwe functie. Negen tips om de overstap van collega naar baas ‘gladjes’ te laten verlopen.

  1. Maak afspraken
    Maak direct duidelijke afspraken met je ‘voormalige’ collega’s. Bepaal de regels voor de samenwerking en bespreek mogelijke problemen. Leg de fundering voor je nieuwe rol door het voortouw te nemen in deze besprekingen.
  2. Wees eerlijk
    Onpartijdigheid is een van de grootste problemen voor nieuwe managers. Als iemand een gunst vraagt, vraag jezelf dan af of je die ook aan anderen zou verlenen. Zo nee… zeg dan nee!
  3. Houd je in
    Rampzalige besprekingen? Onmogelijke doelstellingen? En dus zin om je af te reageren? Houd je in; emotionele uitbarstingen zijn funest voor je geloofwaardigheid en respect.
  4. Vul de leegte
    In je nieuwe rol moet je afstand nemen van wat je gewend bent. Dit kan tot onzekerheid leiden. Erken wat je mist (ongehinderde brainstormsessies) en wat dat je opleverde, zoek vervolgens iets wat dat gemis kan opvangen (lid worden van een managementnetwerk).
  5. Houd je ego in toom
    De meest succesvolle ondernemingen hebben een bescheiden CEO. Betrek je nieuwe team door open te staan voor hun ideeën en door hun input openlijk te prijzen.
  6. Let op je woorden
    De grens tussen informatie delen en misbruik maken van vertrouwen is flinterdun. Als gesprekken de verkeerde kant op dreigen te gaan, herinner de groep dan aan jouw positie. Ben jij degene die te veel zegt? Houd dan je mond en vertrek!
  7. Herwin je zelfvertrouwen
    Geplaagd door onzekerheid? Schrijf vijf dingen op waarom mensen jou geroemd hebben in je nieuwe functie. Lees die door op momenten waarop je wel een steuntje in je rug kunt gebruiken.
  8. Vergeet de slechte tijden niet
    Soms lijkt het of vroeger alles beter was. Schrijf dan maar eens op wat je niet leuk vond aan je vorige functie en wat je zo geweldig vindt aan de nieuwe. Mis je ‘die goeie ouwe tijd’ dan ook nog?
  9. Geniet!
    Je hebt deze baan gekregen omdat je die verdient. En dat mag ook weleens gezegd worden!

Bron: Managersonline.nl

Tips voor een meer mannelijke opstelling
Hoe herken je weerstand?
Hoe leid ik een zelfsturend team?
Boek: De Bedrijfsatleet
Training: Senior managementassistent

Reageer op dit artikel