checklist

Schrijven voor scannende lezers

Taal en communiceren

‘How do users read on the web? They don’t.’ Internetgoeroe Jakob Nielsen schreef het al in 1997 op zijn website Useit.com.

Deze uitspraak spreekt voor zichzelf. Heb jij als secretaresses de taak de website of het intranet van je organisatie te onderhouden? Doe dan je voordeel met onderstaande tips.

Acht handige tips

  1. Denk van tevoren goed na over je doelgroep: wat zijn dat voor mensen, wat willen ze weten, hoe geïnteresseerd zijn ze in jouw informatie?
  2. Bedenk ook wat je belangrijkste doel is: wat moeten de bezoekers doen na het lezen van jouw tekst? Vertaal dat doel in een ‘call to action’ (bijvoorbeeld een rode knop met ‘Meld u aan’ of ‘Bestellen’).
  3. Zorg dat de ‘lead’ en de tekstblokken niet langer zijn dan vier tot zes regels.
  4. Zet bij lange pagina’s onder de lead een inhoudsopgave met links naar de verschillende tekstblokken.
  5. Gebruik waar mogelijk opsommingen met ‘bullet lists’.
  6. Gebruik afbeeldingen die de tekst aanvullen en geef deze afbeeldingen een ladingdekkende titel.
  7. Spreek de lezer persoonlijk aan met ‘u’ of ‘jij’. Vermijd constructies als ‘de bezoekers van deze site (= u) of ‘kan worden afgehaald’ (= kunt u afhalen).
  8. Houd je zinnen kort, duidelijk en concreet. Schrap alle overbodige woorden.

Hoe selecteer je de juiste informatie?

Een handig middel om de juiste informatie te selecteren voor je webtekst, is het stellen van vragen. Stel dat jij de lezer bent, wat zou je dan willen weten over het onderwerp van de tekst? Ga als volgt te werk:

  1. Noteer alle vragen die in je opkomen bij dit onderwerp. Gebruik als hulpmiddel de vraagwoorden ‘wie’, ‘wat’, ‘waar’, ‘waarom’, ‘wanneer’ en ‘hoe’.
  2. Zet de vragen op volgorde van belangrijkheid: wat wil de lezer als eerste weten en wat daarna?
  3. Beantwoord de belangrijkste vragen in de kop en de lead.
  4. Beantwoord de andere vragen in de tekstblokken eronder.
  5. Schrap de vragen die het minst belangrijk zijn.

Checklist SEO
De website: 10 tips voor een succesvol nieuw ontwerp
Vijf tips voor goede hyperlinks
Boek: Webredactie
Training: Bewust schriftelijk communiceren

Reageer op dit artikel