checklist

De inhoud van je sollicitatiebrief

Taal en communiceren

Een sollicitatiebrief is in feite niets anders dan een verkoopbrief. Je verkoopt alleen geen product, maar jezelf!

Naast een verzorgd uiterlijk van je brief is het belangrijk de aandacht van de ontvanger vast te houden door hem of haar nieuwsgierig te maken.

Vijf tips voor de inhoud van je brief:

1. Zorg voor een origineel begin
Leg in de opening uit naar welke functie je solliciteert en refereer daarbij aan het medium waarin je de advertentie hebt zien staan. Schrijf in eerste instantie gewoon eens op wat je zou vertellen, in plaats van meteen ‘brieventaal’ te gebruiken:

Ik las in een tijdschrift een interessant artikel over de manier van werken bij bedrijf X. Zelf meedenken, eigen verantwoordelijkheden, dat zijn precies de dingen die ik belangrijk vind in een baan.

Natuurlijk is spreektaal nog geen schrijftaal. Later zul je aan de formulering moeten schaven.

2. Laat zien dat je je in de organisatie verdiept hebt
Dit kun je bijvoorbeeld doen door in je motivatie te refereren aan informatie die niet in de advertentie maar alleen op de website van de organisatie staat. Ook kun je ‘en passant’ het bedrijfsmotto laten terugkomen in je brief: Uw motto ‘dedicated tot success’ kan ik dan ook volledig onderschrijven.

3. Zorg voor een goede motivatie
Leg niet alleen nadruk op wat jij zoekt in een baan, maar ook op wat jouw toegevoegde waarde is voor het bedrijf. Met andere woorden: focus op wat jij een werkgever te bieden hebt en niet andersom. Vertel niet alleen waarom je iets leuk vindt, maar vooral ook waarom jij daar goed in bent.

4. Sluit aan bij wat er gevraagd wordt
Beschrijf waarom de functie zo goed aansluit bij jouw opleiding en ervaring. Houd in de gaten dat je brief niet een soort samenvatting wordt van je cv. Je brief moet juist meer inzicht verschaffen in wat je drijfveren zijn.
Je hoeft zeker niet uitgebreid op ieder punt van de functie-eisen in te gaan. Als alles namelijk al in de brief staat, dan blijft er niets te vragen over. Het doel van de sollicitatiebrief is immers niet het krijgen van de baan, maar het krijgen van een uitnodiging voor een gesprek.

5. Schrijf een daadkrachtig slot
Sluit de brief krachtig af. Dit is immers het begin voor verder contact. De personeelsmanager moet nieuwsgierig zijn geworden naar je cv om over de rest van je kwaliteiten te lezen. Uiteindelijk moet hij denken ‘met deze sollicitant wil ik een gesprek voeren’. Een zin als Graag licht ik mijn motivatie toe in een persoonlijk gesprek. Ik kijk uit naar uw spoedige reactie laat zien dat je je actief en zeker niet afwachtend opstelt.

Voorbeeldbrief Solliciteren
Solliciteren: online netwerkprofiel
Succesvol solliciteren
Boek: Correspondentie Support
Training: Bewust schriftelijk communiceren

Reageer op dit artikel