checklist

Samenwerken met verschillende persoonstypen

Taal en communiceren

Kenmerken en tips

Samenwerken gemakkelijk? Niet als dit met totaal verschillende types is! Mensen kunnen van elkaar verschillen als de dag en de nacht. Probeer dan maar eens zonder kleerscheuren een vergadering door te komen, feedback te geven of te vragen, of een conflict aan te kaarten. Wat te doen?

Kwetsbaar

Samenwerken begint met jezelf kwetsbaar op durven stellen. Jezelf erkennen dat jij niet perfect bent en anderen ook niet. Dat jij kwaliteiten hebt en anderen ook. En dat het soms kan wrijven tussen jouw kwaliteiten en die van de ander. Denk maar aan iemand die heel nauwgezet is en iemand die juist minder nauwgezet is. De nauwgezette medewerker vindt zichzelf vaak ‘beter’ dan de medewerker die minder nauwgezet is. Maar zoals je vast al weet heeft elke kwaliteit een valkuil. Dus als jouw kwaliteit nauwgezetheid is, dan is de kans groot dat je best wat extra tijd besteed aan die zorgvuldigheid. Een collega die minder nauwgezet is, zou weleens meer werk kunnen verzetten, juist omdat ze minder tijd besteedt aan de details. Dus haar kwaliteit is misschien wel flexibiliteit of aanpakken… Als je in teams durft te kijken naar de verschillen en je gaat de kwaliteiten van iedereen op waarde schatten, dan wordt het vaak leuker werken in het team. Omdat iedereen zich gewaardeerd voelt en iedereen zich realiseert dat ook kwaliteiten hun nadelen hebben! Als iedereen menselijk durft te zijn, wordt het vaak leuker om met elkaar om te gaan. Vraag je ook eens af:

Stap 1: Aan wie erger ik me?
Stap 2: Wat is de kwaliteit van de persoon die me irriteert? Wat kan ze beter dan ik?
Stap 3: Geef je collega eens wat vaker erkenning voor wat ze goed doet door een bedankje of een compliment.
Stap 4: Ontvang de bedankjes en complimenten die jij krijgt met een glimlach.

Verschillende types

Iedereen is verschillend, dus samenwerking levert per definitie af en toe wrijving op. Zou je wensen dat je meer grip hebt op het gedrag van anderen? Wil je begrijpen waarom het nu precies met die ene collega zo stroef loopt? Daar gaat de praktische training Succesvol samenwerken dieper op in. Leer verschillende types te onderscheiden en weet hoe je met ze moet communiceren. Dat scheelt bergen frustratie en onbegrip.

In grote lijnen kun je te maken krijgen met:
– dominante, bazige personen
– afstandelijke personen
– sociale (emotionele) personen

Hier volgen hun globale kenmerken:

dominant, bazig afstandelijk sociaal
vechterig, doorzettendgericht op resultaatdirect en duidelijkreageert snelwil zich laten gelden

wil succes behalen

onafhankelijk, eigenwijs

neemt risico’s

houdt van status

dwingend, eisend

flexibel

op afstand, geslotenonpersoonlijkgoed voorbereidnogal op zichzelfkritisch

afwegend, nadenkend

ordelijk, serieus

verlegen

wil overzicht houden

‘grijze muis’

kil, zakelijk

soms wat star

gezelligzorgzaamsfeermakervriendelijkmeelevend

besluiteloos

begripvol (soms te)

gaat ruzies uit de weg

vraagt vaak advies

allemansvriend

uitsteller

vraagt veel aandacht

Elk ‘type’ reageert op zijn eigen manier, ook jij hebt een eigen communicatiestijl. Door te begrijpen waar die reacties van jezelf en van de ander vandaan komen, kun je er makkelijker mee omgaan. In de training Tactvol communiceren leer je je eigen communicatiestijl kennen en je leert meer grip te krijgen op jezelf en anderen. Hier volgen alvast wat praktische communicatietips.

Een dominant, bazig type herken je vaak snel: ze is nadrukkelijk aanwezig en praat op een stevige toon. Neemt de leiding en geeft zonder omhaal haar mening. Ze zegt snel wat ze denkt en voelt en ze zegt anderen graag wat ze moeten doen. Voelt zich betrokken bij anderen en neemt ze in bescherming als dat nodig is. Enthousiaste toon. Zelfverzekerd.

Zorg dat je bent voorbereid bij dit type. Wees kort en bondig in je vragen of je mening. Kijk haar aan en laat je stem ook stevig klinken. Je kunt ervoor zorgen dat ze naar je luistert door aan te sluiten bij zaken die hij of zij belangrijk vindt. Ben je het oneens, blijf dan vriendelijk maar duidelijk om een ruzieachtige sfeer te voorkomen.

Een afstandelijk persoon is niet zo’n prater. Zij vindt daarom een dominant persoon algauw te luidruchtig en opdringerig. Ze is zwijgzamer dan de anderen en reageert niet zo snel op vragen en opmerkingen. Ze denkt in plaats daarvan graag even na en houdt zich liever op de achtergrond. Vraagt niemand naar haar mening dan zal ze die ook zeker niet snel geven, zeker niet in een groep. Je moet je best doen als je wil weten hoe ze over iets denkt. Ze houdt er namelijk niet van zo maar iets te beweren. Ze heeft veel feitenkennis maar komt wat stug over. Eerlijk, betrouwbaar. Ze houdt niet van roddels en teveel persoonlijke verhalen op de werkplek.

Dring je niet teveel op en stel open vragen aan haar. Wacht op het antwoord. Haar toon kan wat kribbig zijn, ze is nogal kritisch. Maar het kan ook duiden op verlegenheid. Praat kort en zakelijk. Ze wil goed met haar tijd omgaan en haar eigen agenda bewaken. Stoor haar niet onnodig.

Een sociaal (emotioneel) persoon praat graag en veel. Ze durft ook met onbekenden een gesprek te beginnen. Ze is heel enthousiast en vertelt allerlei details. Ook besluiteloos en onzeker. Overleggen duren vaak wat langer door het vele, gedetailleerde praten. Je wordt dan zelf ongeduldig.

Beweeg met haar mee, laat merken dat je haar begrijpt. Als ze teveel uitweidt, zeg je bijvoorbeeld: ‘Ja, dat heb ik goed begrepen, dat komt voor elkaar.’ Stel haar gerust.

Tien tips om je grenzen te bewaken
Assertief nee zeggen
Hoe ga je om met conflicten? [Vakbase]
Gespreksstijlen [Vakbase]
Tactvol communiceren [training]
Succesvol samenwerken [training]

Reageer op dit artikel