checklist

De 6 valkuilen van het zakelijk twitteren

Taal en communiceren

Tegenwoordig wil elk bedrijf ‘iets’ met sociale media omdat concurrenten het ook doen of omdat het er nu eenmaal bij hoort. Maar als je Twitter verkeerd gebruikt, kan het averechts werken en negatieve gevolgen hebben voor de reputatie van je bedrijf. Welke fouten kun je beter vermijden als je succesvol wilt zijn op Twitter? 1. […]

Tegenwoordig wil elk bedrijf ‘iets’ met sociale media omdat concurrenten het ook doen of omdat het er nu eenmaal bij hoort. Maar als je Twitter verkeerd gebruikt, kan het averechts werken en negatieve gevolgen hebben voor de reputatie van je bedrijf. Welke fouten kun je beter vermijden als je succesvol wilt zijn op Twitter?

1. Geen strategie en geen plan hebben

Het hebben van een Twitteraccount moet geen doel op zich zijn. Het is een middel dat je in kunt zetten om je organisatie- en communicatiedoelstellingen te realiseren. Zit je op Twitter om je naamsbekendheid te vergroten of wil je klanten betrekken bij co-creatie? Wat wil je er precies mee bereiken?

2. Twitter gebruiken voor harde verkoop

Het heeft geen zin om mensen constant te overspoelen met commerciële boodschappen. Als je alleen maar informatie dumpt zonder na te denken over de relevantie, gaan mensen je niet volgen.

3. Geen waardevolle informatie delen

Mensen zoeken informatie waar ze wat aan hebben en waar ze zelf beter van worden. Bedenk aan welke informatie je klanten behoefte hebben.

4. Niet naar je website verwijzen

Je kunt de hele dag leuke gesprekken hebben op Twitter, maar als je het medium zakelijk inzet, wil je waarschijnlijk wel dat het wat oplevert. Als je nooit verwijst naar je website of aanbod laat je natuurlijk ook kansen liggen.

5. Gesprekken negeren

Veel mensen gebruiken Twitter om vragen te stellen of feedback te geven aan bedrijven. Niet reageren op reacties van klanten kan schadelijk zijn voor je reputatie.

6. Inconsistent tweeten

Deel regelmatig informatie, zodat je zichtbaar blijft en je volgers geboeid houdt. Het heeft weinig nut als je in de ene week dertig tweets plaatst om vervolgens maandenlang niks van je te laten horen.

Bron: ‘Zakelijk twitteren voor gevorderden’ van Maaike Gulden. 

Verdieping

De risico’s van twitteren over het werk
Snel zoeken, alles vinden en slim inzetten van social media (training)

 

Reageer op dit artikel