checklist

Van feedback naar feedboth®

Taal en communiceren

Feedback geven of krijgen is vaak eenrichtingsverkeer. Hoe voorkom je dat mensen zich aangevallen voelen en je feedback niet serieus nemen? Door feedboth® toe te passen. Trainer Gerry Ubels legt uit wat het inhoudt.

Van feedback naar feedboth®

Wie kent het niet: een training ‘feedback geven?’ Sommige mensen schieten bij de gedachte alleen al in de verdediging en denken ‘wat heb ik niet goed gedaan?’ Coach en trainer Gerry Ubels: “Als je die gedachte hebt, sta je niet open voor de feedback, het kan dan ervaren worden als een persoonlijke aanval. Feedback is eenzijdig en gaat over het verleden. Feedboth® gaat over de situatie die zich voordoet en is daarom minder aanvallend. Beide personen krijgen lessen uit dezelfde situatie, het gaat dus om een uitwisseling.”

Andere manier van kijken

Ubels pleit ervoor om in werksituaties én privésituaties geen feedback meer te gebruiken, maar in plaats daarvan feedboth® toe te passen. “Van feedback leer je jezelf niet kennen. Je wilt dat de ander zijn gedrag aanpast omdat jij dat gedrag lastig vindt. Je schiet sneller in de verdediging en je geeft eenzijdige input. Je houdt zelf in stand dat deze patronen vervelend voor jou blijven. Feedboth® is een andere manier van kijken. Je bekijkt: wat gebeurt er in mijn omgeving. in deze situatie en welke inzichten geeft dit me? Wat kan ik hiervan leren? De standaard gedachte bij feedback is ‘wat lastig is, is vervelend’ en bij feedboth® ‘wat lastig is, leert me iets’. Op die manier zie je elke gebeurtenis als een kans om te groeien.”

Kansen

Feedboth® is een zienswijze die je kan helpen om te dealen met de situaties waar je last van hebt. Heb je bijvoorbeeld het gevoel dat je niet gezien wordt op de werkvloer? Vind je het lastig om voor jezelf op te komen? Heb je last van een collega die altijd klaagt en nooit initiatief toont? “Als je feedboth® toepast, leer je op een andere manier naar deze problemen te kijken. Je gaat het niet meer zien als blokkades, maar als kansen. Als je er op een bepaalde manier mee omgaat, zal het probleem verdwijnen. Want als je in problemen denkt, dan trek je ze ook aan. Wat je aandacht geeft, groeit.”

Voordeel voor het team

Volgens Gerry Ubels kan iedereen baat hebben bij het toepassen van feedboth®. “Je leven verandert in het positieve, alles wordt gemakkelijker. Er komt meer openheid in jou en je omgeving, je ontwikkelt jezelf en je gaat functioneren op een hoger plan. Ook bedrijfsmatig kan het veel voordelen hebben om je te verdiepen in feedboth®: als team leer je er beter van communiceren en het verbetert werkprocessen.”

Wil je meer weten? Gerry Ubels geeft voor Management Support de training Van feedback naar feedboth®. Bekijk hier meer informatie.

Reageer op dit artikel