nieuws

De kern van de alinea

Taal en communiceren

Kernzinnen zijn belangrijke bouwstenen in alinea’s. Ze leiden de alinea in of sluiten deze af en vallen daarom extra op.

Kernzinnen zijn belangrijke bouwstenen in alinea’s. Ze leiden de alinea in of sluiten deze af en vallen daarom extra op.

BEGIN MET EEN KERNZIN

Een goed opgebouwde en duidelijke alinea begint met een kernzin. Je geeft in de eerste zin(nen) van de alinea de belangrijkste mededeling en die werk je in de rest van de alinea uit. Er zijn verschillende soorten kernzinnen:

kernzin   uitwerking   
Standpunt    argumenten   
Mededeling   toelichting   
Constatering   voorbeelden   
Constatering   toelichting   
Probleem   oorzaken   
Probleem   beschrijving aspecten van het probleem   
Verzoek   motivering   

Een voorbeeld van een kernzin – probleem plus beschrijving – aan het begin van de alinea:
’Het tekort aan werknemers in de schoonmaakbranche levert voor veel kantoren problematische situaties op. In veel bedrijven wordt nog maar een keer per week schoongemaakt, vuilnisbakken worden niet meer geleegd en het personeel slaat zelf de handen uit de mouwen teneinde de werkruimtes en het sanitair schoon te houden.’

KERNZIN AAN HET EIND

Soms is het beter om de kernzin aan het eind van de alinea te zetten, bijvoorbeeld als de kernzin een vervelende mededeling of beslissing bevat. Door eerst je argumenten aan te geven, kun je de lezer als het ware meevoeren naar de conclusie. Je ziet dit ook vaak bij commerciële brieven, je omschrijft een situatie en aan het eind komt dé oplossing: Product X.

Een voorbeeld:
‘Bij de aankoop van een telefoonaansluiting komt nogal wat kijken. Neem nou een fax. Die kunt u op uw gewone telefoonlijn aansluiten. Alleen: dan kunt u niet meer bellen als u faxt, en omgekeerd. In veel gevallen moet er dus een extra lijn komen. Maar hoe beslist u wat de beste aanschaf is, en wie regelt uw aansluiting? Daarvoor kunt u terecht bij X. Dan weet u zeker dat alles prima wordt geregeld.’

Reageer op dit artikel