Hoe schrijf je een Engels adres?

Hoe schrijf je een Engels adres?

Hoe adresseer je een brief naar een adres in Engeland? Begin je met de naam van de ontvanger of met het bedrijf? Schrijf je een voornaam of initialen? Een paar tips.

Een adres in Engeland is niet precies hetzelfde geschreven als een adres in Nederland. Hieronder volgt daarom een stap voor stap instructie die jij kunt aanhouden bij het schrijven naar een Engels adres.

Tip: lees alles over hoe je een Engelse brief schrijft, van aanhef tot afsluiting.

Engels adres in tien stappen

  1. Begin met de naam van de ontvanger (met voornaam), gevolgd door zijn of haar functie. Vermeld de aanspreektitel: Mr (voor een man), Mrs (voor een getrouwde vrouw), Miss (voor een ongetrouwde vrouw) of Ms (neutrale aanschrijfvorm voor vrouwen).
  2. In de regel eronder komt de naam van het bedrijf. Schrijf je niet aan een persoon, maar aan het bedrijf, vermeld dan alleen de bedrijfsnaam.
  3. Gebruik geen ‘attn’ of ‘for the attention of’, dat is verouderd.
  4. Schrijf bij een tijdelijk adres c/o (care of).
  5. Voor een postbusadres gebruik je PO Box (zonder punten), gevolgd door het nummer.
  6. Zet het huisnummer vóór de straatnaam; zet achter het huisnummer geen komma. Woorden als Street, Road of Avenue worden los geschreven, met een hoofdletter.
  7. Schrijf de plaatsnaam in hoofdletters.
  8. In de regel eronder komt eventueel het graafschap (alleen de eerste letter krijgt een hoofdletter).
  9. De regel die hieronder volgt bevat de postcode.
  10. Daaronder komt de landnaam.

Voorbeeld:

Mrs Gwen Broadway
Office Productions Ltd
65 Sloane Street
NEWCASTLE
NR7 3SV
England

Lees ook:

Alle adviezen over het schrijven van een Engelse brief of e-mail, van aanhef tot afsluiting.

Mrs, Miss of Ms?

Engelse briefindeling

Onderdeel van de collectie

Spelling en grammatica

Hier vind je alles over spelling en grammatica, taaltips en advies.

Hoe check je in of uit bij vergaderingen? Tips van onze lezers

Hoe check je in of uit bij vergaderingen? Tips van onze lezers

Met in- en uitchecken kun je de effectiviteit van vergaderingen vergroten. We vroegen onze lezers hoe zij dit aanpakken in hun organisatie.

10 tips om ongemakkelijke onderwerpen bespreekbaar te maken

10 tips om ongemakkelijke onderwerpen bespreekbaar te maken

Je moet een ongemakkelijk onderwerp bespreken met een collega. Moet je je voorbereiden? Hoe voer je het gesprek? Tien tips van Karen Visser.

Neem de lezer van je e-mail serieus, begin met het slechte nieuws

Neem de lezer van je e-mail serieus, begin met het slechte nieuws

Verpak je boodschap niet in drie lagen pakpapier om rekening te houden met je lezer, schrijft Judith Winterkamp. Neem je lezer serieus en wind er...

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

In zakelijke teksten kun je niet duidelijk genoeg zijn, schrijft expert Judith Winterkamp. Maar als je iets gedaan wilt krijgen, moet die...

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

Een klantvriendelijke brief geeft de klant het gevoel dat hij met een betrouwbaar, beleefd en competent iemand van doen heeft, die persoonlijk...

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Iedereen heeft een dominante gedragsstijl, volgens het DISC-model. Herken je de gedragsstijl van een ander, dan kun je beter met hem of haar omgaan.

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten? Manja Bomhoff schreef er een boek over. "Een misverstand is dat je moet doen wat de klager vraagt."

Zo schrijf je met flair: vlottere zinnen met minder woorden

Zo schrijf je met flair: vlottere zinnen met minder woorden

Jarenlang schreef Judith Winterkamp zakelijke teksten waar niets op aan te merken was ... behalve dat ze saai waren! Ze leerde zichzelf te schrijven...