nieuws

Haal je lezer over

Taal en communiceren

Een verkoopbrief heeft één doel: je lezer overhalen om een product of dienst te kopen. Dit besluit kun je beïnvloeden.

Een verkoopbrief heeft één doel: je lezer overhalen om een product of dienst te kopen. Dit besluit kun je beïnvloeden door in je brief gebruik te maken van een speciale techniek.

HET GEWENSTE EFFECT

De PPPP-structuur is de meest gebruikte techniek om lezers zover te krijgen dat zij zich openstellen voor jouw verkoopbrief. Met behulp van dit Amerikaanse stappenplan kun je hen sneller verleiden te reageren op jouw reclameboodschap.

PPPP staat voor:

  • Picture – Mensen kijken liever dan dat ze lezen. Maak daar gebruik van door een blikvanger te gebruiken: een bijzondere envelop, een opvallende lay-out of een ingesloten voorwerp. Zoiets wekt de interesse en zal de aandacht van de lezer langer vasthouden.
  • Promise – Als je de aandacht hebt gevangen, wordt het tijd iets te beloven. Je suggereert dat er wordt voorzien in een ‘behoefte’ van de lezer: ‘Uw leven wordt beter als u in het bezit bent van product X’. De lezer krijgt belangstelling voor het product.
  • Prove – Daarna moet je komen met bewijzen. In dit deel van je brief bewijs jij waarom jouw product het beste is voor de klant. Met op de klant toegesneden argumenten laat je hem verlangen naar het product. Ook vermeld je hier gegevens over de verhouding prijs – prestatie.
  • Push – In het slot van je brief krijgt de klant nog een duwtje in de rug om tot actie over te gaan. Dit kan in de laatste alinea. Trek twijfelaars over de streep door te vertellen welke stappen zij moeten ondernemen om het gewenste voordeel binnen te halen.

Bron: Adviesboek Correspondentie Support

Reageer op dit artikel