nieuws

Haalt jouw persbericht het nieuws?

Taal en communiceren

Twinting procent van de krant wordt gevuld door persberichten. Toch zal een krant pas een persbericht overnemen als een organisatie echt iets te melden heeft. Hoe zorg je ervoor dat een persbericht niet in de prullenbak verdwijnt?

Twinting procent van de krant wordt gevuld door persberichten. Toch zal een krant pas een persbericht overnemen als een organisatie echt iets te melden heeft. Hoe zorg je ervoor dat een persbericht niet in de prullenbak verdwijnt?

Let op de volgende punten:

Wees terughoudend in het aantal persberichten. Als de nieuwswaarde beperkt is, kies dan voor een nieuwsbericht op de website.
Streef naar een lengte van één A4’tje, zet het belangrijkste nieuws in de eerste alinea en gebruik tussenkopjes.
Onderbouw het nieuws met feiten, cijfers en onderzoeksresultaten.
Gebruik bij hoge uitzondering een embargo.
Stel materiaal beschikbaar via internet. Daarmee bedien je de media op maat en kun je het persbericht kort houden.
Verstuur het persbericht alleen per e-mail als het nieuws haast heeft. Voeg geen bijlagen toe.
Hou bij wat de media met de persberichten doen. Met die inzichten kun je het persberichtenbeleid eventueel bijsturen, je verzendlijst aanpassen of je taalgebruik veranderen.

Reageer op dit artikel