nieuws

Presentatieblunders: de top 15

Taal en communiceren

Presentatieblunders alom in 2006: spreker onvoorbereid… Lappen tekst waar niemand meer naar luistert… te veel sheets… en zo zijn er nog wel een paar. Wil jij dat je boodschap wél blijft hangen? Kijk dan naar de volgende do’s en don’ts.

Presentatieblunders alom in 2006: spreker onvoorbereid… lappen tekst waar niemand meer naar luistert… te veel sheets… en zo zijn er nog wel een paar.
Dat blijkt uit een studie die Schworks het afgelopen jaar heeft uitgevoerd.

Tientallen presentaties tijdens seminars, beurzen en congressen werden geanalyseerd. De meeste van deze presentaties bevatten ernstige fouten waardoor de boodschap van de presentatie niet of slechts beperkt overkwam.
Wil jij dat je boodschap wél blijft hangen? Kijk dan naar de volgende do’s en don’ts.

Top 15 van meest voorkomende fouten
1. Spreker gebruikt te veel PowerPointsheets 
2. … maakt geen contact met het publiek
3. … blijkt onvoldoende voorbereid
4. … begint tijdens de opkomst al te spreken
5. … bouwt geen brug naar het publiek
6. … schept te veel afstand naar publiek
7. … verstopt zich achter spreekgestoelte
8. … leest lappen tekst voor, al dan niet verstaanbaar
9. … staat op de verkeerde plek
10. … staat naast een fel verlicht beeld
11. … staat voor een fel verlicht beeld (publiek ziet alleen een silhouet)
12. … gebruikt bewegend beeld in de achtergrond (leidt af!)
13. … heeft defensieve houding (armen over elkaar)
14. … heeft de hand-out reeds voor de voordracht op de stoelen van de toehoorders gelegd (aandacht weg)
15. … bedankt publiek niet en neemt applaus niet in ontvangst

Hoe moet het dan wel?

Een paar tips:
1. Je kunt maar één boodschap tegelijk overbrengen.
2. Bereid je verhaal optimaal voor, doe een proefpresentatie.
3. Vertel het verhaal uit je hoofd, dus zo min mogelijk van papier.
4. Kijk je publiek aan.
5. Verzin een pakkende titel (beeld of metafoor kan ook) en bouw daar je presentatie omheen.
6. Gebruik zo min mogelijk PowerPointsheets met zo min mogelijk toeters en bellen.
7. Begin pas als het stil is in de zaal.
8. Verstop je niet achter een lessenaar of laptop. Gebruik je hele lichaam.
9. Vraag of je verstaanbaar en zichtbaar bent.
10. Stel vragen aan je publiek rondom je onderwerp (wat willen zij weten).
11. Bedenk iets bijzonders en gebruik dat. Zorg voor actie en houd het kort.
12. Deel de samenvatting pas na afloop uit.

Meer informatie vind je op www.speechen.nl.

Bron: www.eventplanner.be.

Reageer op dit artikel