tips & tricks

Conflicten op de werkvloer: Hoe ga je er professioneel mee om?

Taal en communiceren

1. Denk na over waar het nu concreet over gaat

Probeer daarin objectief te blijven: wat wil jij en wat wil de ander? Hoe is het tot dit punt gekomen en wat was jouw aandeel daarin? Misschien heb je daarbij iemand nodig die je kent en vertrouwt, zodat je je beter kunt open stellen. Je kunt ook opschrijven wat er gebeurd is. Zeker met dingen die al wat langer spelen, kan het handig zijn om dingen op papier te zetten.

2. Blijf elkaar opzoeken en naar elkaar luisteren
Als partijen zich terugtrekken, ontstaat er verharding van de standpunten en sta je niet meer open voor een eventueel compromis. Probeer zelf redelijk te blijven en houd ook de belangen van de ander in het oog. Als je met de ander praat, is het verstandig je verhaal altijd bij jezelf te houden en geen waardeoordelen te geven die de vlam in de pan doen slaan. Zinnen als “Jij ziet gewoon niet in dat je hartstikke fout zit” werken niet bepaald kalmerend. Begin zinnen altijd met ‘ik’ en houd het zoveel mogelijk bij de feiten. “Ik merk dat ik er last van heb..”

3. Kijk naar de toekomst, naar de oplossing
Op welke manier kunnen jullie hieruit komen en wat is daarvoor nodig? Vaak zit het ‘m in het maken van afspraken over hoe je met elkaar omgaat, of in welk gedrag je liever zou willen zien bij de ander. Soms is er hulp nodig van een andere partij. Bijvoorbeeld een leidinggevende, iemand van een andere afdeling of zelfs helemaal van buiten de organisatie. Dat heet conflictbemiddeling of mediation.

Reageer op dit artikel