vraag & antwoord

Gebruik ik in correspondentie ‘u’ of ‘jij’? Gebruik ik voor het bedrijf ‘wij’ of ‘ik’?

Taal en communiceren

De keuze voor ‘u’ of ‘jij’ is afhankelijk van de huisstijl van de organisatie. Die huisstijl is weer gebaseerd op de aard van de organisatie, de producten/diensten en de klantendoelgroep. Een hip bedrijf met jonge klanten zal ‘je’ gebruiken, een wat conventioneler bedrijf ‘u’. Iemand in je bedrijf moet daar een beslissing over nemen. Je kunt […]

De keuze voor ‘u’ of ‘jij’ is afhankelijk van de huisstijl van de organisatie. Die huisstijl is weer gebaseerd op de aard van de organisatie, de producten/diensten en de klantendoelgroep. Een hip bedrijf met jonge klanten zal ‘je’ gebruiken, een wat conventioneler bedrijf ‘u’. Iemand in je bedrijf moet daar een beslissing over nemen. Je kunt dat onder de aandacht brengen van de afdeling communicatie. Wanneer vastgesteld is wat het beste bij jullie organisatie past, kun je deze regel in jullie huisstijl opnemen en de medewerkers erover informeren.
Je gebruikt dan in al je communicatie-uitingen (brieven, brochures, websites enz.) dezelfde vorm.

In een brief kun je ‘ik’ en ‘wij’ door elkaar gebruiken, mits je daarbij niet naar dezelfde persoon verwijst. Wanneer je echt vanuit de organisatie schrijft, gebruik je ‘wij’. Schrijf je vanuit jezelf, je belooft bijvoorbeeld de klant terug te bellen, dan kun je goed ‘ik’ gebruiken.

Reageer op dit artikel