vraag & antwoord

Hoe kan ik het beste een klantenbestand opschonen?

Taal en communiceren

Er zijn veel manieren, denk aan bijvoorbeeld een brief met faxformulier, telefonisch benaderen of per e-mail. Een brief met faxformulier vereist veel handelingen van de ontvanger. Je hebt grote kans dat veel mensen niet zullen reageren. Bovendien is het verzenden van een mailing kostbaar en veel werk, vooral bij grote hoeveelheden. Voordeel van een brief […]

Er zijn veel manieren, denk aan bijvoorbeeld een brief met faxformulier, telefonisch benaderen of per e-mail.

  • Een brief met faxformulier vereist veel handelingen van de ontvanger. Je hebt grote kans dat veel mensen niet zullen reageren. Bovendien is het verzenden van een mailing kostbaar en veel werk, vooral bij grote hoeveelheden. Voordeel van een brief is dat deze persoonlijk en vriendelijk overkomt.
  • Telefonisch benaderen is indringend en arbeidsintensief, maar levert wel veel reacties op.
  • E-mail is snel en goedkoop omdat het in vergelijking met een brief makkelijker is om te reageren (via de reply-functie). Je zult dus meer reacties krijgen. 

Om een bestand compleet op te schonen, kun je ervoor kiezen om eerst een e-mail te sturen. Met de adressen van wie je binnen de gestelde termijn geen reactie hebt ontvangen, neem je daarna telefonisch contact op.

Kies voor een positieve e-mailtekst waarbij je de nadruk legt op de voordelen van de klant. Bijvoorbeeld: ‘Om je/u op de hoogte te kunnen houden van alle ontwikkelingen in … en de nieuwe producten/diensten van … zou ik graag jouw/uw gegevens willen checken.’

Reageer op dit artikel