vraag & antwoord

Hoe vergroot ik de kans dat mijn persbericht geplaatst wordt?

Taal en communiceren

Om de kans dat je bericht geplaatst wordt zo groot mogelijk te maken, pas je bij het schrijven van een persbericht de regels toe waar alle journalisten in principe mee werken. – Je bericht moet nieuwswaarde hebben: wat je te melden hebt, moet min of meer uitzonderlijk en actueel zijn.– Je bericht moet de opbouw van een […]

Om de kans dat je bericht geplaatst wordt zo groot mogelijk te maken, pas je bij het schrijven van een persbericht de regels toe waar alle journalisten in principe mee werken.

– Je bericht moet nieuwswaarde hebben: wat je te melden hebt, moet min of meer uitzonderlijk en actueel zijn.
– Je bericht moet de opbouw van een kranten- of tijdschriftartikel hebben: het begint met een kop (korte kernachtige titel), gevolgd door een lead (de eerste vetgedrukte alinea). In de lead staat in het kort je hele boodschap; de volgende alinea’s werken de details uit in volgorde van belangrijkheid.
– Je presenteert je bericht objectief en zakelijk: woorden als ‘fantastisch’ of ‘uniek’ laat je zoveel mogelijk weg.
– Je houdt het kort en kernachtig: één A4-tje is genoeg.

Verder:
– Lever je persbericht ook digitaal aan, per e-mail en via de website van je bedrijf.
– Je bericht wordt aantrekkelijker met een illustratie.
– Verstuur je bericht op het juiste moment.
– Stem je toon en de inhoud af op de media waarnaar je het bericht stuurt.
– Probeer zo goed mogelijk in te schatten hoeveel ruimte je redelijkerwijs in krant of dagblad krijgt.
– Zorg er zoveel mogelijk voor dat het bericht op het juiste bureau terechtkomt, voorkom dat het gaat zwerven.
Vermeld duidelijk de naam en gegevens van de contactpersoon die zonodig extra informatie kan verstrekken over je bericht.

Reageer op dit artikel