vraag & antwoord

Waar moet ik op letten bij het schrijven van nieuwsberichten voor intranet?

Taal en communiceren

Een nieuwsbericht moet kort zijn, niet langer dan zo’n 150 of 200 woorden. Het bestaat uit: – een kop – een intro dat de essentie van het nieuws geeft – een paar alinea’s tekst. Onderaan vermeld je contactgegevens en een contactpersoon, voor degenen die meer informatie willen. Heb je het nieuws uit een externe bron? […]

Een nieuwsbericht moet kort zijn, niet langer dan zo’n 150 of 200 woorden. Het bestaat uit:

– een kop
– een intro dat de essentie van het nieuws geeft
– een paar alinea’s tekst.

Onderaan vermeld je contactgegevens en een contactpersoon, voor degenen die meer informatie willen. Heb je het nieuws uit een externe bron? Vermeld deze bron dan, liefst met een werkende link.

5 W’s en 1 H
Nieuwsberichten stel je op aan de hand van de 5 W’s en 1 H: wat, waar, wie, wanneer, waarom en hoe. Vraag je af:

– om wat gaat het? Wat is er aan de hand?
– waar gebeurt/gebeurde het?
– wie deed/doet het?
– wanneer vindt/vond het plaats?
– waarom gebeurt/gebeurde het?
– hoe gaat/ging het in zijn werk?

Checklist met vragen
Klaar met schrijven? Loop dat je tekst langs en stel jezelf nog enkele vragen.

– Is de kop niet te lang? (zo’n 4 of 5 woorden) Zet er geen lidwoorden en afkortingen in, maar juist wel een werkwoord.
– Is het intro niet te lang? (zo’n 2 of 3 zinnen)
– Is de tekst opgesplitst in korte alinea’s met witregels ertussen?
– Bestaat de tekst uit korte zinnen?
– Is de hele tekst beknopt?
– Zijn er doorklikmogelijkheden voor bezoekers die meer informatie willen?
– Maak je gebruik van tussenkopjes en opsommingen?

Meer weten? Kijk dan ook bij:

Hoe schrijf ik een beeldschermtekst?
Schrijven voor het web
‘Spreektaal’ tijdens het schrijven
Boek: Persberichten schrijven in 20 stappen
Training: E-mailnieuwsbrieven schrijven en organiseren

Reageer op dit artikel