vraag & antwoord

<strong>Relatiegeschenken</strong>

Taal en communiceren

Sinds kort staan bij ons alle relatiegeschenken van het bedrijf achter slot en grendel. Slechts een paar collega’s hebben de sleutel. Nu weet ik dat niet iedereen blij is met dit beleid. Vorige week zag ik tot m’n schrik dat een aantal geschenken verdwenen is. Ik heb zo mijn verdenkingen wie dat gedaan kan hebben maar kan […]

Sinds kort staan bij ons alle relatiegeschenken van het bedrijf achter slot en grendel. Slechts een paar collega’s hebben de sleutel. Nu weet ik dat niet iedereen blij is met dit beleid. Vorige week zag ik tot m’n schrik dat een aantal geschenken verdwenen is. Ik heb zo mijn verdenkingen wie dat gedaan kan hebben maar kan niets bewijzen. Wat kan ik het beste doen?

 De eerste vraag die je jezelf moet stellen: welk doel heb je? Gaat het je om het vinden van een goede oplossing of wil je dat de schuldigen gestraft worden? Of beide?

Als het je alleen om het vinden van een oplossing gaat, zou je het volgende kunnen doen:

  • Zet het onderwerp hoog op de agenda en zorg dat mensen, zonder elkaar te beschuldigen, het gesprek met elkaar aangaan.
  • Ook is het belangrijk om zaken te bespreken zoals de kosten die er zijn door dit soort bedrijfsdiefstallen. Werknemers zijn hier vaak niet van op de hoogte.
  • Onderzoek de grenzen: mag je wel een pen meenemen maar geen geschenk? Wel een blocnote maar geen nietmachine? En heeft een manager meer recht op dure geschenken dan een teamlid?

Wees niet verbaasd als er ook andere gevoelens van ongenoegen naar boven komen; het gevoel niet gewaardeerd of beloond te worden voor overwerk, kan in de hand werken dat men minder strikt met regels omgaat. Mensen eigenen zich dan toe waar ze ‘recht’ op denken te hebben. Laat merken dat deze reacties ook echt gehoord worden.

Vind je het uiteindelijk ook belangrijk dat iemand de daders op hun gedrag aanspreekt? Kaart je vermoedens eens aan bij de vertrouwenspersoon, zo kun je in vertrouwen je verhaal kwijt. De vertrouwenspersoon kan je vervolgens ook meer inzicht geven in het beleid dat de organisatie volgt bij diefstal.

Integer
Als er daadwerkelijk serieuze vermoedens van bedrijfsdiefstal zijn en daar wordt melding van gemaakt bij de vertrouwenspersoon of P&O-afdeling dan vraagt dit om een juiste en ook integere aanpak. Zorgvuldigheid is hierin zeer belangrijk. Denk voor je de eerste stappen zet, goed na over de volgende vragen:
– Wat zijn vermoedens en wat zijn de feiten? Hoe leg je de zaken rondom de melding vast voor dossiervorming?
– Hoe ga je het gesprek aan met de betrokkenen?
– Welke acties kun je als organisatie wel en niet ondernemen (bijvoorbeeld plaatsing camera’s?)? Wanneer wordt het verstandiger de zaak over te dragen aan een extern onderzoeksbureau? En hoe stuur je zo’n bureau vervolgens aan? – Wie maak je deelgenoot van je verkregen kennis en informatie? Wees heel zorgvuldig in de stappen die je zet, anders is het risico groot dat beide partijen ‘schade oplopen’. Voor wie handvatten voor een juiste aanpak wil krijgen: op 30 en 31 oktober 2013 is er een training Fact Finding.

Helft Nederlanders weleens vals beschuldigd door werkgever 
Wat is diefstal op het werk, en wat kan nog net? 
Vallen relatiegeschenken onder loon? 
Boek: Veiligheid op het werk 
Training: Effectiever met emotionele intelligentie

Reageer op dit artikel