vraag & antwoord

Schreeuw niet zo!

Taal en communiceren

Een paar voorbeelden:

  • Au!
  • Daar geloof ik niets van!
  • Goed gedaan!
  • Er zijn nog enkele plaatsen vrij!

Volgens Eric Tiggelaar in Vraagbaak Nederlands is een uitroepteken in zakelijke teksten bijna altijd overbodig. Hij vindt dat schrijvers dit leesteken te pas en te onpas gebruiken om de aandacht van de lezer te trekken of om nadruk te leggen op een formulering.

Je bent dus niet de enige die zich ergert aan uitroeptekens in mails. Begrijpelijk, want wie zit er nu te wachten op de emoties van de schrijver?

Ook voor het gebruik van een vraagteken hebben we zo’n eenvoudige regel: je zet het vraagteken na een vraag. Dat is duidelijk. In zakelijke teksten is een vraag meestal een retorische vraag. Hoewel je geen antwoord verwacht op een retorische vraag, volgt ook na deze vraagzin het ?.

Een paar voorbeelden:

  • Hoe vraagt u subsidie aan?
  • Hoe meldt u zich aan?
  • Wat gaan we doen?
  • Wilt u het formulier binnen drie werkdagen invullen en terugsturen?

Verdieping
Bewust schriftelijk communiceren [training]
Creatief zakelijk schrijven [training]

Reageer op dit artikel