Doe de dt-test: is het 'wat houd je tegen' of 'wat houdt je tegen'?

Doe de dt-test: is het 'wat houd je tegen' of 'wat houdt je tegen'?

Het vervoegen van werkwoorden zorgt bij menig Nederlander voor stress én dt-fouten. Lees de spellingregels voor werkwoorden nog eens door en test meteen jouw kennis.

"Op onze site staat volgens mij een taalfout, maar mijn collega houdt vol dat dat niet zo is", mailde een lezer. "Het gaat om de zin: ‘Wat houdt je tegen.’ Houdt moet toch zonder t?’

Zoals bijna iedereen heb je geleerd dat de ‘t’ verdwijnt als ‘je’ achter het werkwoord staat. Dat is ook zo. Maar als het goed is, heb je ook geleerd dat ‘je’ dan wel vervangbaar moet zijn door ‘jij’ (‘je’ moet dus het onderwerp van de zin zijn). Is dat niet mogelijk, dat krijgt het werkwoord wel degelijk een t.

Een voorbeeld:

‘Wat raakt je het meest?’ Je is niet vervangbaar door jij (Wat raakt jij het meest?) In deze zin is de t achter de stam dus correct. ‘Je’ is het lijdend voorwerp en niet het onderwerp van de zin (dat is hier ‘Wat’).

Terug naar jouw zin:

‘Wat houdt je tegen?’ Ook in deze zin is je niet vervangbaar door jij: ‘Wat houdt jij tegen’ is niet correct.

Ben je nu in verwarring? Denk je nu dat de zin ‘Wat houdt jij tegen?’ wel degelijk een goede zin is? Dan heb je wel een beetje gelijk. Maar let op, de betekenis is een andere geworden. Kijk maar:

  1. Wat houdt je tegen?
  2. Wat houd jij tegen?

In de eerste zin vraagt iemand mij wat mij tegenhoudt om iets te doen. Misschien wordt het nog duidelijker als je ‘je’ vervangt door ‘jou’: wat houdt jou tegen. Het onderwerp in de eerste zin is dan ook ‘wat’ en niet ‘je’. In de tweede zin gaat het om de vraag wat ik tegenhoud. Houd ik een bal tegen of een vergadering? Kun je me nog volgen?

Misschien vind je de kwestie nog steeds lastig. Eén ding is zeker duidelijk: een verkeerde spelling kan tot verwarring leiden. Des te meer reden om foutloos te schrijven.

Wat is juist: ‘Let op wat er gebeurt’ of ‘Let op wat er gebeurd’?

De juiste schrijfwijze van gebeurd/gebeurt roept vaak vragen op. Vooral bij taalgebruikers die ‘op gevoel’ de werkwoorden schrijven. Gebeurd lijkt op het oog namelijk al snel de juiste vorm. Waarom? Omdat je veel vaker de werkwoordsvorm gebeurd met een d ziet in teksten dan gebeurt met een t.

Hoe komt dat zo? Dat komt omdat we ‘gebeuren’ in de zin meestal in de voltooide tijd gebruiken. Een paar voorbeelden:

  • Er is iets leuks gebeurd.
  • Wat is daar gebeurd?

Natuurlijk kun je deze zinnen ook in de tegenwoordige tijd zetten:

  • Er gebeurt daar iets leuks.
  • Wat gebeurt daar?

Zoals je ziet, krijgt gebeurd een d op het eind als het werkwoord in de voltooide tijd staat; in de tegenwoordige tijd krijgt gebeurt een t.

Taaltip en test

Doe de werkwoordspelling niet ‘op gevoel’. Zeker niet bij werkwoorden die beginnen met be-, ge- of ver-. De tegenwoordigetijdsvorm lijkt namelijk erg veel op de vorm van het voltooid deelwoord.

Vul de juiste werkwoordsvorm in. De antwoorden vind je in het kader hieronder (niet spieken!)

  1. Wie … (beantwoorden) al die brieven?
  2. Waarom … (bekennen) hij zijn fout niet?
  3. Zij heeft hem niet … (herkennen).
  4. Dat … (verwoorden) zij heel helder.
  5. Maar waarom heb jij die vraag niet … (beantwoorden)?
  6. Heeft hij al … (bekennen)?
  7. Hij … (erkennen) in haar zijn meerdere.
  8. Wie … (herkennen) zijn eigen handschrift nou niet?

Meer lezen over taalproblemen

Judith Winterkamp is trainer en coach in zakelijke communicatie (schriftelijk en mondeling). Ze heeft diverse boeken geschreven. Voor Management Support geeft zij schrijftrainingen als Creatief zakelijk schrijven en Notuleren als een pro.

Lees van Judith ook:

Onduidelijke taal: gebruik jij deze verboden woorden?

Waarom is Eskimo met een hoofdletter en indiaanse niet?

De tussen-n; Hoe schrijf je groentesoep, frikandel en pannenkoeken?

Taaltest: de goede antwoorden

Hieronder vind je de antwoorden op de test hierboven:

  1. Wie beantwoordt al die brieven?
  2. Waarom bekent hij zijn fout niet?
  3. Zij heeft hem niet herkend.
  4. Dat verwoordt zij heel helder.
  5. Maar waarom heb jij die vraag niet beantwoord?
  6. Heeft hij al bekend?
  7. Hij erkent in haar zijn meerdere.
  8. Wie herkent zijn eigen handschrift nou niet?
Onderdeel van de collectie

Spelling en grammatica

Hier vind je alles over spelling en grammatica, taaltips en advies.

Judith Winterkamp

Judith Winterkamp

trainer, auteur

Judith Winterkamp is trainer en coach in zakelijke communicatie (schriftelijk en mondeling). Voor Management Support geeft zij schrijftrainingen als Creatief zakelijk schrijven + Schrijven met flair en Notuleren als een pro. Heb je een (taal)vraag, mail dan naar info@judithwinterkamp.nl.

Hoe check je in of uit bij vergaderingen? Tips van onze lezers

Hoe check je in of uit bij vergaderingen? Tips van onze lezers

Met in- en uitchecken kun je de effectiviteit van vergaderingen vergroten. We vroegen onze lezers hoe zij dit aanpakken in hun organisatie.

10 tips om ongemakkelijke onderwerpen bespreekbaar te maken

10 tips om ongemakkelijke onderwerpen bespreekbaar te maken

Je moet een ongemakkelijk onderwerp bespreken met een collega. Moet je je voorbereiden? Hoe voer je het gesprek? Tien tips van Karen Visser.

Neem de lezer van je e-mail serieus, begin met het slechte nieuws

Neem de lezer van je e-mail serieus, begin met het slechte nieuws

Verpak je boodschap niet in drie lagen pakpapier om rekening te houden met je lezer, schrijft Judith Winterkamp. Neem je lezer serieus en wind er...

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

In zakelijke teksten kun je niet duidelijk genoeg zijn, schrijft expert Judith Winterkamp. Maar als je iets gedaan wilt krijgen, moet die...

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

Een klantvriendelijke brief geeft de klant het gevoel dat hij met een betrouwbaar, beleefd en competent iemand van doen heeft, die persoonlijk...

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Iedereen heeft een dominante gedragsstijl, volgens het DISC-model. Herken je de gedragsstijl van een ander, dan kun je beter met hem of haar omgaan.

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten? Manja Bomhoff schreef er een boek over. "Een misverstand is dat je moet doen wat de klager vraagt."

Zo schrijf je met flair: vlottere zinnen met minder woorden

Zo schrijf je met flair: vlottere zinnen met minder woorden

Jarenlang schreef Judith Winterkamp zakelijke teksten waar niets op aan te merken was ... behalve dat ze saai waren! Ze leerde zichzelf te schrijven...