blog

Plannen

Coördineren

In het najaar begint bij ons op het secretariaat altijd het ‘Grote Onmogelijke Plannen’, zoals we dat zelf altijd gekscherend tegen elkaar zeggen. Alle vergaderingen, bila’s, overleggen, meetings, samenscholingen, besprekingen en workshops worden gepland voor het komende jaar.

Plannen

En ieder jaar heb ik het gevoel dat de lijst met vergaderingen langer en langer wordt. Nieuwe overleggen poppen als paddenstoelen op uit de grond en van sommige herken ik de herkomst niet eens. Afkortingen worden steeds raadselachtiger. Zo heb je de een-op-eenoverleggen. Die zijn het makkelijkst. Twee agenda’s openzetten, voornamen in het onderwerp typen en bam! Weer een jaar gepland.

Lastiger wordt het als er overleggen georganiseerd moeten worden met de verschillende teamvoorzitters, de plaatsvervangend teamvoorzitters en het bestuur, ook wel BTV genoemd. Voorheen BAV, maar sinds anderhalf jaar BTV. Dan hebben we ook nog JuMe-overleggen en sinds kort is de locatieraad totaal iets anders dan die locatieraad van twee jaar geleden! Het zal aan mij liggen, maar af en toe raak ik het spoor een beetje bijster…

Goed, dat gaat alleen nog maar om naamsverwarring. Je hebt natuurlijk ook van die enorme vergaderingen, met of zonder externen of met zoveel mogelijk leden van de OR erbij. Dat de gehele OR kan aanschuiven heb ik jaren geleden al losgelaten. Ik kan plannen, niet toveren.

Stiekem vind ik het ook wel leuk werk. Tijdrovend, maar ook enerverend. Het is heerlijk om af en toe eens lekker hardop te mopperen over alle volle agenda’s en dan van de andere collega’s meevoelende blikken te ontvangen. Of om eens lekker met alle collega-managementassistenten te zaniken over de onmogelijkheid die wij toch iedere keer weer mogelijk proberen te maken.

Maar o wee als het allemaal lukt. Dat euforische gevoel van ‘Yes! Ik heb het weer voor elkaar gekregen’. Alle vergaderingen zijn gepland, locaties besproken, catering geregeld en iedereen leunt met een zucht van opluchting weer achterover.

Niet voor lang overigens, want voordat we goed en wel aan het jaar begonnen zijn, beginnen de eerste barsten in het systeem alweer te komen. Die ene teamvoorzitter verhuist naar een andere rechtbank en de nieuwe teamvoorzitter moet uitgenodigd worden voor alle overleggen waar hij of zij verantwoordelijk voor wordt. O ja, de vertrekkende teamvoorzitter moet natuurlijk uit de reeks gehaald worden. En als ik dan toch bezig ben, misschien kan de donderdag voor de dinsdag geruild worden, dat komt beter uit…

Ik wil een meeting met gelijke zielen. Om weer even lekker te klagen.

Mag dat?

Lees ook Gwennies andere recente blogs

Ken jezelf
Woordeloos
Zogenaamde digitale ‘vaardigheden’
“We zijn een soort harde schijf die nooit crasht”
Siri of een notitieboek

Reageer op dit artikel