checklist

Hoe word ik nog beter in uitstellen?

Coördineren

Sla jij ook het plannen van je activiteiten over als je het drukker krijgt? Niet doen: planningstijd verdient zichzelf driedubbel terug.

Hier volgen enkele tips om te laten zien hoe het in ieder geval níét moet (waardoor jij hopelijk ook kunt bedenken hoe het wél moet…)

  • Geloof echt dat onplezierige situaties en problemen vanzelf verdwijnen als je ze maar vermijdt.
  • Ga ervan uit dat je de dingen niet kunt veranderen, dat je leven wordt bepaald door situaties en mensen buiten jou om.
  • Neem nooit een risico, waag geen gokje.
  • Eis waardering van zo’n beetje iedereen die je kent.
  • Ga ervan uit dat mislukking of afwijzing het ergste is dat er kan gebeuren en dat je er niet tegen kunt.
  • Eis 100% perfectie in alles wat je doet. Werk jezelf in de put als het je niet lukt.
  • Ga ervan uit dat je ongemak niet kunt verdragen en dat het leven makkelijk en eerlijk moet zijn. Maak jezelf overstuur iedere keer dat je moeilijke of oneerlijke dingen tegenkomt. Geef het dan snel op.
  • Stop niet te veel moeite in het werken aan je problemen.
  • Zeg steeds: ‘als … dan’, maar doe er niets aan.
  • Geloof erin dat je niet kunt veranderen:
    – Ik ben te oud.
    – Het is te moeilijk.
    – Zo ben ik nu eenmaal.
    – De dingen worden waarschijnlijk vanzelf wel beter.
    – De dingen zullen nooit verbeteren, dus waarom zal ik me dan druk maken?
    – De dingen worden waarschijnlijk vanzelf wel beter.
    – Ik ben te zwak (dom) (ongemotiveerd) om zonder hulp te veranderen.
  • Zeg tegen jezelf:
    – Ik zal morgen beginnen.
    – Ik moet wachten tot ik me helemaal goed voel.
    – Ik moet wachten tot ik gemotiveerd ben

Test je uitstelgedrag
Nooit meer uitstellen
Plannen: hoe doe je dat?
Tips bij het maken van een planning
Boek: Manage uw werk!
Training: POWERsecretaresse!

Reageer op dit artikel