checklist

Samenwerken in een duobaan

Coördineren

Andere samenwerkingstips

Maak het samenwerken nog beter en plezieriger:

  • Gebruik de aanwezige kennis. Deel informatie over handige foefjes, beproefde werkwijzen of gevolgde workshops. Dat geeft niet alleen eenduidigheid en synergie, maar bespaart ook veel tijd.
  • Check elkaars werk op onvolkomenheden voordat het de wereld in gaat.
  • Bespreek wat je van elkaar verwacht. Er zijn zo veel bedrijven waar men elke maand braaf bepaalde overzichten produceert waar niemand meer iets mee doet.
  • Help elkaar. De één heeft talent voor administratieve klusjes, een ander in het omgaan met ontevreden klanten, weer een ander met het organiseren van feesten.
  • Maak tijd vrij om over andere zaken dan het werk te praten. Wat doet iemand in zijn vrije tijd? Waar loopt iemand warm voor? Dit soort informatie is de smeerolie op de werkvloer!
  • Overstelp je collega’s niet met dikke notities, eindeloze mails en onnodige verstoringen.

En ook al heeft iedereen het druk, dat is nog geen reden om tegen elk idee ‘nee’ te zeggen. Want wie weet wat voor slims iemand bedacht heeft. Dus laat die dooddoeners eens achterwege.

Zeg niet: Dat is niet ons probleem.
Maar: Dat klinkt helemaal niet gek.

Zeg niet: Doen we het dan nu niet goed?
Maar: We kunnen het nog beter.

Zeg niet: Als het mij maar geen tijd kost.
Maar: Ik maak daar tijd voor vrij.

Zeg niet: Zo werkt dat hier niet.
Maar: Dat kan hier zeker goed werken.

Zeg niet: Dat is niets voor onze klanten.
Maar: Onze klanten zullen er blij mee zijn.

Contactverslag
De toekomst: virtueel samenwerken
De ideale collega? Die bestaat niet
Boek: Timemanagement: slim omgaan met uw werktijd
Training: Secretaresse 3.0: JIJ! maakt het verschil

Reageer op dit artikel