nieuws

Manager moet vooral bemiddelen bij ruzie

Coördineren

Wanneer de spanningen tussen werknemers zodanig hoog oplopen dat medewerkers elkaar in de haren vliegen, dient een leidinggevende in te grijpen. Toch gaat het bij degelijke gesprekken vaker mis dan je denkt. Ben jij leidinggevende van twee kemphanen? Kijk dan ook uit dat je geen partij kiest!

Wanneer de spanningen tussen werknemers zodanig hoog oplopen dat medewerkers elkaar in de haren vliegen, dient een leidinggevende in te grijpen. Toch gaat het bij degelijke gesprekken vaker mis dan je denkt. Ben jij leidinggevende van twee kemphanen? Kijk dan ook uit dat je geen partij kiest! 

Ruzies verstoren de werksfeer en kunnen zelfs leiden tot negatieve bedrijfsresultaten. Aan conflicten op de werkvloer moet dan ook zo snel mogelijk een eind worden gemaakt. Dat kan door een gesprek te organiseren waarbij de manager met de ruziende collega’s om de tafel gaat zitten en bespreekt hoe het nu verder moet. Het is dan ook vestandig iemand van personeelszaken bij zo’n gesprek te betrekken. Wanneer een conflict onoplosbaar blijkt te zijn, is ontslag een uiterste mogelijkhedi. Het CWI verleent echter alleen een ontslagvergunning wanneer een werkgever met documentatie kan aantonen dat er alles aan is gedaan om het conflict op te lossen.

Bron: Management Rendement

Reageer op dit artikel