nieuws

Omgaan met RET leert je relativeren

Coördineren

Voel je je soms ook net een marionet van je baan, studie of je omgeving? Je hebt het gevoel dat je geleefd wordt. Door om te leren gaan met de RET-methode kun je dat gevoel afleren. Je zet irrationele gedachten om in realistische gedachten.

Voel je je soms ook net een marionet van je baan, studie of je omgeving? Je hebt het gevoel dat je geleefd wordt. Door om te leren gaan met de RET-methode kun je dat gevoel afleren. Je zet irrationele gedachten om in realistische gedachten.

Geestelijke energie

We moeten nu eenmaal veel in ons leven. We moeten werken, we moeten zorgen voor anderen, we moeten geld verdienen, we moeten presteren. Iets moeten is natuurlijk niet per definitie verkeerd, zolang er maar iets tegenover staat of afgewisseld wordt met rust en ontspanning. Het gevoel van moeten kost veel geestelijke energie.

Schouders

Er zijn ook mensen die niet zozeer vanuit hun omgeving, maar van zichzelf heel veel moeten. Zij maken zich overal verantwoordelijk voor. Het is niet de omgeving die eist dat zij al die moetens op de schouders nemen. Nee, dat doen zij zelf.
‘Als ík het niet doe, wie doet het dan wel?’ ‘Ik moet het goede voorbeeld geven, anders groeien mijn kinderen op voor galg en rad.’ ‘Ik kan deze klus het beste zelf doen, dan gaat het het snelst.’

Irrationeel

Er zijn vijf soorten veel voorkomende irrationele gedachten:

  1. Overdreven perfectionisme: ik moet alles foutloos doen, anders ben ik waardeloos.
  2. Altijd lief en aardig gevonden willen worden: iedereen moet mij altijd aardig vinden, anders kan ik niet functioneren.
  3. Lage frustratietolerantie: alles moet gaan zoals ik wil, anders kan ik het niet.
  4. Denken in doemscenario’s: als dát gebeurt, overleef ik het niet.
  5. Eisen stellen: mensen moeten zich houden aan mijn regels, anders is het niet rechtvaardig.

Neem het heft in handen: RET

Het is belangrijk om irrationele gedachten bij jezelf te leren herkennen en ze op hun waarheid te toetsen. Als dat lukt, ontdek je dat de gedachten niet al te zeer op de werkelijkheid zijn gebaseerd, maar dat ze een loopje met je nemen. Een goede methode om te leren om irrationele methoden om te zetten in realistische gedachten is de RET-methode. RET staat voor Rationeel Emotieve Therapie of Rationele EffectiviteitsTraining.

RET gaat uit van het volgende reactiepatroon:

  1. Er doet zich een gebeurtenis voor.
  2. Je hebt daar een bepaalde irrationele gedachte bij, vaak zonder je te beseffen dat die gedachte zo irrationeel is.
  3. Je reageert nogal heftig (emotioneel, boos, hulpeloos) op de gebeurtenis.

RET leert je om:

  1. De feiten van de gebeurtenis te onderzoeken.
  2. Aan de kaak te stellen in hoeverre je gedachten uit stap 2 realistisch zijn, gezien de gebeurtenis.

Door op een realistische manier de feiten en de gedachten op een rijtje te zetten, ontdek je dat die heftige emoties helemaal niet zo nodig zijn, en dat een kalmere reactie wel zo rustig is voor je gemoed.

Op deze manier kunnen de volgende conclusies boven tafel komen:

De slechte moeder:
‘Ik heb deze week niet zoveel tijd hebt kunnen besteden aan mijn kinderen. Dat maakt me niet tot een slechte moeder, maar ik ga volgende week eens met mijn baas praten om te kijken of die uren overwerk beperkt kunnen worden.’

RET is een goede manier om jezelf te relativeren. Als je jezelf overal verantwoordelijk voor maakt neem je eigenlijk jezelf overserieus. Je bent overtuigd van het idee dat jij onmisbaar bent. Ieder mens is feilbaar en van perfectionisme word je zelf, maar wordt ook je omgeving, hopeloos moe.

Reageer op dit artikel