vraag & antwoord

Eén van de secretaressen van de afdeling waar ik leiding aan geef heeft zich als gevolg van een conflict met collega’s ziek gemeld. Wat kan ik daar als leidinggevende aan doen?

Coördineren

Dit is een vaak voorkomend probleem. Het is van belang dat de leidinggevende uitzoekt wat er precies aan de hand is. Is het puur een kwestie van elkaar niet liggende persoonlijkheden, dan zou overwogen kunnen worden een andere plek binnen het bedrijf te zoeken. Kan dat niet, dan is het misschien mogelijk de werkzaamheden zo […]

Dit is een vaak voorkomend probleem. Het is van belang dat de leidinggevende uitzoekt wat er precies aan de hand is. Is het puur een kwestie van elkaar niet liggende persoonlijkheden, dan zou overwogen kunnen worden een andere plek binnen het bedrijf te zoeken. Kan dat niet, dan is het misschien mogelijk de werkzaamheden zo in te delen, dat de betrokken collega’s wat minder direct met elkaar te maken hebben. Soms blijkt het alleen al nuttig als de problemen een keer worden uitgesproken. Dat voorkomt het opzouten van irritaties die makkelijk tot een uitbarsting kunnen leiden. De leidinggevende kan het beste met de betrokkenen afzonderlijk een gesprek hebben, en vervolgens zo mogelijk een gesprek met alle partijen. Over het algemeen zijn dit tijdrovende zaken, waar veel leidinggevenden niet op zitten te wachten. Toch is de geïnvesteerde tijd bepaald niet verloren, als daardoor voorkomen wordt dat een der partijen vlucht in langdurig ziekteverzuim. Dat is uiteindelijk veel kostbaarder en kan ook in menselijk opzicht tot ernstige problemen leiden.

Bron: Antwoordenboek Ziekte en Reïntegratie, Kluwer Alphen aan den Rijn

Reageer op dit artikel