vraag & antwoord

Is er informatie over ‘werken op afstand’?

Coördineren

Bij werken op afstand denk je al snel aan het inzetten van communicatietechnologie zoals virtuele kantoren (www.annapa.com, www.moneypenny.nl enz., meer links in de rubriek Computer op ManagementSupport.nl). Er staan veel interessante informatie en tools op deze sites. Je kunt het ‘virtuele kantoor’ inrichten met intranet, e-mail, video- en televergaderen en een digitaal archief. De communicatie kun […]

Bij werken op afstand denk je al snel aan het inzetten van communicatietechnologie zoals virtuele kantoren (www.annapa.com, www.moneypenny.nl enz., meer links in de rubriek Computer op ManagementSupport.nl). Er staan veel interessante informatie en tools op deze sites.

Je kunt het ‘virtuele kantoor’ inrichten met intranet, e-mail, video- en televergaderen en een digitaal archief. De communicatie kun je verbeteren door:
– (digitale) Nieuwsbrieven. Die kunnen centraal of per afdeling worden verzonden. Welke informatie moet worden verspreid? Wat zouden de kernpunten in deze nieuwsbrief kunnen zijn? Hoe organiseer je de totstandkoming van het medium? Hoe verdeel je de werkzaamheden en wie is verantwoordelijk?
– Nieuwsgroep opzetten. Je kunt een eigen nieuwsgroep opzetten (een online forum). In de nieuwsgroep lanceer je stellingen, meningen, en discussiepunten. Hoe krijgt de nieuwsgroep (technisch) vorm?  Via e-mail, intranet of internet? Wat zijn de onderwerpen voor een nieuwsgroep, hoe maak je een selectie van relevant materiaal? Hoe indexeer je de informatie? Wie heeft behoefte aan welke informatie? Hoe kan men die informatie opvragen?
-Hoe communiceer je onderling en hoe verspreid je informatie als je geen gebruikmaakt van ICT (‘papieren’ communicatiemiddelen, overleg enz.)?

Reageer op dit artikel