vraag & antwoord

Wat zijn de ‘officiële’ werkzaamheden van een projectofficer?

Coördineren

De functie van projectofficer lijkt vergelijkbaar met een projectcoördinator, iemand die(eind)verantwoordelijk is voor bepaalde projecten. Maar het kan ook zijn dat je organisatie een werkwijze bedoelt waarbij de taken en werkzaamheden als een ‘project’ worden benaderd en uitgevoerd (met andere woorden: een planmatige werkwijze). Informeer bij je leidinggevende wat precies de inhoud van de nieuwe […]

De functie van projectofficer lijkt vergelijkbaar met een projectcoördinator, iemand die(eind)verantwoordelijk is voor bepaalde projecten. Maar het kan ook zijn dat je organisatie een werkwijze bedoelt waarbij de taken en werkzaamheden als een ‘project’ worden benaderd en uitgevoerd (met andere woorden: een planmatige werkwijze). Informeer bij je leidinggevende wat precies de inhoud van de nieuwe functie is. De inrichting van de functie en het bijbehorende takenpakket van een projectofficer zal sterk afhankelijk zijn van de organisatie waar je werkt.

Het typerende van projecten is dat er een begin- en een eindpunt aan zit, en dat een project vaak verschillende onderwerpen, tijdsduur en soms ook projectleden heeft. Over het algemeen kun je er van uitgaan dat je in de ondersteunende rol verantwoordelijk bent voor de archivering en correspondentie. Daarnaast zul je de projectgroepvergaderingen notuleren.

Je kunt er vakliteratuur op naslaan, bijvoorbeeld het boekje ‘Werken aan projecten’ van Rudy Kor, ISBN 9026728808. Het zet op een praktische wijze uiteen wat er allemaal komt kijken bij projecten: o.a. budgettering, analyse, taken en methoden.

Reageer op dit artikel