checklist

Tips voor een gezonde werkplek

Digitaal werken

Typen is topsport. Tips om het vol te houden.

Een computergebruiker typt dagelijks een halve marathon met zijn vingers, dat was de boodschap van een nieuwsbericht. Logisch dus dat je bij deze topsport wel een comfortabele en gezonde werkplek moet hebben om RSI te voorkomen. Mocht je al klachten hebben, neem die dan serieus.

Ergonoom Johan Molenbroek geeft tips voor een gezonde, productieve en comfortabele werkplek:

Voorkom een langdurig verkeerde houding

Werk aan een tafel, ook als je een laptop gebruikt en gebruik een losse muis en een toetsenbord. Je stoel moet comfortabel zijn, in hoogte verstelbaar en moet goede ondersteuning bieden voor je rug en armen. Als je zit, moet de natuurlijke holling in je rug behouden blijven en je voeten moeten de grond raken.

Zorg voor een opgeruimde werkplek

Haal overbodige spullen onder je bureau weg, zodat je je benen in prettige posities kunt neerzetten en bewegen. Hetzelfde geldt voor je bureau: ruim op zodat je muis en toetsenbord op de juiste plaats kunt zetten en je armen de goede houding hebben.

Zorg voor een goede afstelling en positie van je monitor

Als je monitor op de juiste hoogte staat, hoef je je hoofd niet onnatuurlijk hoog of laag te houden. Vind een plezierige zithouding. Je ogen moeten nu in 1 lijn zijn met de bovenkant van je beeldscherm. Afstand van de monitor is goed als je hem met gestrekte armen kunt aanraken.

Gebruik een ergonomische muis en toetsenbord

Stem de keuze voor een product af op de locatie waar je hem gebruikt: thuis, op kantoor, op reis.

Zorg ervoor dat muis en toetsenbord op de juiste plek staan

Plaats het toetsenbord recht voor je op ellebooghoogte en je muis er zo dicht mogelijk naast. Bovenarmen hangen ontspannen naast je lichaam. Houd je polsen recht en je armen, handen en vingers in een ontspannen positie. Typ met je handen zwevend boven het toetsenbord terwijl je polsen en onderarmen op tafel steunen.

Pauzeer regelmatig

Dit zorgt ervoor dat je lichaam en geest even ontspannen. Hulpmiddel hierbij kan een flesje water zijn, zodat je vaker naar het toilet loopt.

Computergebruiker typt dagelijks halve marathon (nieuws)
Wie loopt extra risico om rsi-klachten te krijgen?
Boek: Werkwijzer RSI: wrijven helpt niet, wat wel?
Training: E-learning sneltoetsen

Reageer op dit artikel