checklist

Word 2007 – Sjabloon maken

Digitaal werken

Sjablonen kunnen je veel tijd besparen. Bovendien behoeden ze je voor vergissingen.

Als je namelijk ‘gewoon’ een oude brief gebruikt, de tekst vervangt en vervolgens vergeet deze brief onder een nieuwe naam op te slaan, ben je je oude brief kwijt! Met een sjabloon gebeurt dit niet.

Wat is een sjabloon?

Een sjabloon is een speciaal type Word-document waarvan de opmaak vastligt en waarin al diverse gegevens ingevuld zijn. Een gewoon Word 2007-document heeft de extensie .docx. Een Word 2007-sjabloon heeft de extensie .dotx.

Hoe maak je een sjabloon?

  • Open een nieuw document in Word.
  • Typ hierin alle onderdelen die je standaard in je brief wilt hebben, bijvoorbeeld:

– de adresgegevens van je organisatie
– ruimte voor de plaats en de datum
– ruimte voor de gegevens van de geadresseerde
– ruimte voor het onderwerp
– ruimte voor de aanhef
– ruimte voor de tekst van de brief
– het onderschrift met een afsluitende groet en je naam

  • Kies de opmaak die je wilt hebben.
  • Kies Opslaan als.
  • Klik op Word-sjabloon.
  • Klik in het dialoogvenster Opslaan als de map Sjablonen als de locatie waarin je het sjabloon wilt opslaan.
  • Typ vervolgens een naam voor het sjabloon en klik op Opslaan.

 

Waar kan ik informatie vinden over het aanmaken en updaten van sjablonen?
Voorbeeld opdrachtbevestiging
Voorbeeldbrief tegoedbon
Training: Masterclass Word 2007
Training: Masterclass Word 2010

Reageer op dit artikel